Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ANJPBN
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eliene Lopes Fariapt_BR
dc.contributor.referee1Ailton Vitor Guimarãespt_BR
dc.contributor.referee2Jose Alfredo Oliveira Debortolipt_BR
dc.creatorAdriana Angélica Lobo Leitept_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T16:09:27Z-
dc.date.available2019-08-11T16:09:27Z-
dc.date.issued2017-02-17pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-ANJPBN-
dc.description.abstractThe object of this research are the reflections and the experiences of leisure in the classes of Physical Education of the High School in Teaching Foundation of Contagem (FUNEC). The study discourses the possibilities of leisure experiences in Physical Education classes in order to identify how it are understood, treated and developed on them. The research was produced in two moments: first an investigation of the daily life of Physical Education classes, when a qualitative descriptive approach was adopted and the combination of bibliographical and observation research; In the second moment, interventions were made with the Physical Education teachers of three FUNEC schools, occasion that made possible knowledge production and intervention on the area alternatives. Among the products of this investigation are the dissertation and three technical products: a) a document to be delivered to FUNEC's presidency; B) a research project approved for 2017 (PIBIC-Jr); C) a blog. The research had as a principle to reflect on the leisure practices in the Physical Education classes of High School and to understand the development, appropriation and transformation of school and leisure practices. The study revealed that the intercession between Physical Education and leisure might be a means to sociocultural transformation, to reflection on the type of society we want to build and to produce a greater criticality on the social dictates that are imposed by the current capitalist system. It also revealed the importance of collective teaching work and the expansion of continuing education contexts within the school. Since leisure is an important dimension of youth experiences, this work has also made visible the need for attention to the numerous young students cultural manifestations of leisurept_BR
dc.description.resumoO objeto desta pesquisa são as reflexões e as vivências de lazer nas aulas de Educação Física do Ensino Médio na Fundação de Ensino de Contagem (FUNEC). O estudo aborda as possibilidades de vivências de lazer nas aulas de Educação Física na perspectiva de identificar como ele é compreendido, tratado e desenvolvido nessas aulas. A pesquisa foi produzida em dois momentos: primeiro uma investigação do cotidiano das aulas de Educação Física, quando foi adotada uma abordagem descritiva-qualitativa, e a combinação das pesquisas bibliográficas e observação; no segundo momento, foram feitas intervenções junto aos professores de Educação Física de três escolas da FUNEC, ocasião que possibilitou alternativas de produção de conhecimento e de intervenção na área. Entre os produtos dessa investigação, estão a dissertação e três produtos técnicos: a) um documento a ser entregue à presidência da FUNEC; b) um projeto de pesquisa do Programa de Iniciação Científica Júnior (PIBIC-Jr) aprovado para 2017; c) um blog. A pesquisa teve como princípio refletir sobre as práticas de lazer nas aulas de Educação Física do Ensino Médio e compreender o desenvolvimento, a apropriação e a transformação das práticas escolares e de lazer. O estudo revelou que a intercessão Educação Física e lazer pode ser um meio de transformação sociocultural, de reflexão sobre o tipo de sociedade que queremos construir e de produção de uma maior criticidade sobre os ditames sociais que são impostos pelo sistema capitalista vigente. Revelou, também, a importância do trabalho docente coletivo e da ampliação dos contextos de formação continuada dentro da escola. Sendo o lazer uma dimensão importante das experiências juvenis, o trabalho deu visibilidade também à necessidade de atenção às inúmeras manifestações culturais de lazer dos jovens estudantes.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino Médiopt_BR
dc.subjectEducação Físicapt_BR
dc.subjectLazerpt_BR
dc.subject.otherEducação fisica Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherContagem (MG) Educaçãopt_BR
dc.subject.otherLazer Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEsportes escolarespt_BR
dc.titleO lazer nas aulas de Educação Física: construindo conhecimento com professores de Ensino Médio da FUNECpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertac_a_o_versa_o_final____finalizado__na_sa_e_michele_28_03_.pdf2.56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.