Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-ANKPBN
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ademilson de Sousa Soarespt_BR
dc.contributor.referee1Iza Rodrigues da Luzpt_BR
dc.contributor.referee2Monica Correia Baptistapt_BR
dc.creatorPriscilla Moura Bastospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T21:02:55Z-
dc.date.available2019-08-12T21:02:55Z-
dc.date.issued2016-02-16pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-ANKPBN-
dc.description.abstractOral language is one of the dimensions that constitute the formation of social subjects. It is a process that begins in early childhood with the appropriation of language and the assignment of meanings to the world. Besides its representative function, language is also a form of communication and social interaction. The first experiments with language enable children to integrate themselves into the symbolic and cultural universe. Initially, children use a kind of language that is not yet conditioned to linguistic conventions and this is shown, for example, in the playfulness that permeates the games, in the childhood cultures that children produce in the interaction with their peers and in the narratives that they create to tell or reinvent their experiences. In this sense, children do not only express a thought with words, they learn to play with the polysemy of language. This research is aimed at analyzing childrens oral language taking for granted the narratives and stories that they tell in their interactions in a Municipal Unit of Childhood Education from Belo Horizonte. The research is qualitative and is structured in a partnership with the children. The methodological tools used in this research are the participant observation, the notes in the field journal, and the photographs and the footages that show activities that demonstrate oral language. This partnership enabled the interaction with the children, which is essential to understand their ways of narrating and telling their stories. We take as a theoretical framework the studies of Corsaro (2011), Sarmento and Gouvêa (2009), Benjamin (1994; 2002; 2013), and Vygotsky (2014). The research also includes a brief study of the history of early childhood education in relation to the recognition of children as subjects of law. Finally, as a requirement of the Professional Master's Program in Education and Teaching, we produced, from the footages and photographs taken with the permission of the families, teachers, and with the consent of the children, a short video titled What the children tell us about a visit to an art exhibition.pt_BR
dc.description.resumoA linguagem oral é uma das dimensões que constituem a formação dos sujeitos sociais. Trata-se de um processo que se inicia na primeira infância com a apropriação da linguagem e atribuição de sentidos ao mundo. Além de sua função representativa, a linguagem também é uma forma de comunicação e interação social. As primeiras experiências com a linguagem possibilitam às crianças a integração ao universo simbólico e cultural. Inicialmente, as crianças fazem um uso da linguagem que ainda não está condicionado às convenções linguísticas e isso se evidencia, por exemplo, na ludicidade que permeia as brincadeiras, nas culturas infantis que produzem em interação com seus pares e nas narrativas que elaboram para contar ou reinventar suas experiências. Neste sentido, as crianças não só expressam um pensamento com a palavra, como também aprendem a jogar com a polissemia da linguagem. Esta pesquisa teve como objetivo analisar a linguagem oral de crianças a partir das narrativas e estórias que contam em interações em uma Unidade Municipal de Educação Infantil de Belo Horizonte. Possui caráter qualitativo e se estruturou numa parceria com as crianças, tendo como instrumentos metodológicos a observação participante, as anotações no diário de campo, os registros fotográficos e as filmagens de atividades que evidenciaram a linguagem oral. Essa parceria viabilizou um espaço de interlocução com as crianças essencial para a compreensão de suas formas de narrar e contar suas estórias. Tomamos como referencial teórico para este trabalho os estudos de Corsaro (2011), Sarmento e Gouvêa (2009), Benjamin (1994; 2002; 2013) e Vigotski (2014). A pesquisa também contemplou um breve estudo da história da Educação Infantil em face do reconhecimento da criança como um sujeito de direito. Por fim, como requisito do Programa de Mestrado Profissional em Educação e Docência, produzimos, a partir das filmagens e fotografias feitas mediante autorização das famílias, professores e com o consentimento das crianças, um pequeno vídeo intitulado O que nos contam as crianças sobre uma visita a uma exposição de artes.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNarrativaspt_BR
dc.subjectLinguagem Oralpt_BR
dc.subjectUMEIpt_BR
dc.subjectCriançaspt_BR
dc.subject.otherEducação pre-escolarpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherCrianças Linguagempt_BR
dc.subject.otherBelo Horizonte Educaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherLinguagem e educaçãopt_BR
dc.titleAs vozes da infância: narrativas e estórias das crianças em interações em uma Umei de Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o___as_vozes_da_inf_ncia.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.