Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-APERCT
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Ana Cristina Carvalho Pereirapt_BR
dc.contributor.referee1Ricardo Carvalho de Figueiredopt_BR
dc.contributor.referee2Rosvita Kolb Bernardespt_BR
dc.creatorSaryta Garrossino Guanaispt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T12:06:38Z-
dc.date.available2019-08-09T12:06:38Z-
dc.date.issued2017-01-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-APERCT-
dc.description.abstractDespite many discussions, Dance at school still takes on the character of presentations for commemorative dates, and its mode of teaching is still based on copies and repetitions. In Child Education, these references are seen more frequently because they do not believe in the learning potential of the young child, so the ways of working continue to be mistaken and the small child continues to be neglected. Thus, this research has as its central theme the role of the young child in the teaching of Dance and seeks to verify the possibility of developing a teaching / learning work in the Body Language: Dance in Early Childhood Education, which besides targeting the specific contents of the area, Consider the child protagonist of this process and possibility to develop their creativity, allowing their choice by symbolic and extra everyday movements. Some of the reflections presented here are based on the researcher's experience with the EBA / UFMG Children's Body Language Project and the speech of one of the children participating in the project explaining what kind of activity she was doing: "It's me!" Thus, the application of a pedagogical / artistic methodological proposal in the UMEI Vila Estrela of the Municipal Education Network of Belo Horizonte, with children from four to five years of age, was the object of study. This proposal has as its main structural axes the structural and educational concepts of Dance (Marques, 2001), elementary movements (Laban, 1990) and the Reggio Emilia approach in order to instigate the teen of protagonism and the choice of movements of child in the creative process in Dance. The results point to the importance of a new vision about the child and the teaching / learning of the Body Language: Dance.pt_BR
dc.description.resumoApesar de muitas discussões, a Dança na escola ainda assume um caráter de apresentações para datas comemorativas e seu modo de ensino ainda se pauta em cópias e repetições. Na Educação Infantil, estas referências são vistas com maior frequência por não acreditar-se no potencial de aprendizado da criança pequena fazendo com que os modos de trabalho continuam equivocados e a criança pequena continua sendo negligenciada. Assim, esta pesquisa tem como tema central o protagonismo da criança pequena no ensino de Dança e busca verificar a possibilidade do desenvolvimento de um trabalho de ensino/aprendizagem na Linguagem Corporal: Dança na Educação Infantil, que além de visar os conteúdos específicos da área, considere a criança protagonista deste processo e abra possibilidade para desenvolver sua criatividade, no que diz respeito aos movimentos simbólicos e extracotidianos. Algumas reflexões aqui apresentadas partem da vivência da pesquisadora com o Projeto Linguagem Corporal na Educação Infantil da EBA/UFMG e da fala de um das crianças participantes do projeto ao explicar que tipo de atividade esta realizava: É aula de mim!. Assim pautou-se como objeto de estudo a aplicação de uma proposta metodológica pedagógico/artística na UMEI Vila Estrela da Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte, com crianças de quatro a cinco anos de idade. Esta proposta teve como principais eixos estruturadores os conceitos estruturais e educacionais da Dança (Marques, 2001) e as qualidades de movimento (Laban, 1990) e a abordagem Reggio Emilia (2001) a fim de instigar o adolescer do protagonismo da criança no processo criativo em Dança. Os resultados apontam a importância de uma nova visão acerca da criança e do ensino/aprendizagem da Linguagem Corporal: Dança.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação Infantilpt_BR
dc.subjectEnsino de Dançapt_BR
dc.subjectProtagonismopt_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subject.otherDançapt_BR
dc.subject.otherDança na educaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherDança Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherExpressão corporalpt_BR
dc.titleAula de mim: a linguagem corporal na educação infantil e o protagonismo da criança no ensino de dançapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta_aosaryta_versaofinal.pdf4.69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.