Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AQFFJJ
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dc.contributor.advisor1Gisele de Cassia Gomespt_BR
dc.creatorMiqueline Pivoto Faria Diaspt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T16:05:45Z-
dc.date.available2019-08-10T16:05:45Z-
dc.date.issued2016-12-03pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-AQFFJJ-
dc.description.abstractObjective: Perform a literature review to evaluate the influence of Virtual Reality (VR) training in the recovery and improvement of cognitive function in the elderly. Methodology: A literature review was conducted in the databases LILACS, SciELO, MEDLINE / PubMed, PEDro and the Cochrane. The searches were carried out between the months of December 2015 to May 2016. Results: 802 references were found in thedatabases; 180 duplicates removed; 166 selected for analysis; 15 items selected for eligibility; 10 articles excluded due to the nature of the sample study, language and methodology; 5 items included in the study. This review found that older adults with or without cognitive impairment, were able to participate in an exercise program using the non-immersive VR. Most studies show statistically significant gains in relation to improvement of cognitive processes in these individuals. The sample of the studies included in this review is institutionalized individuals or the community. Conclusion: The main evidence found was that VR can be used satisfactorily in the training of cognitive stimulation, as they can generate positive benefits for elderly individuals with or without cognitive déficits.pt_BR
dc.description.resumoObjetivo Realizar uma revisão de literatura, a fim de avaliar a influência do treinamento de Realidade Virtual na recuperação e na melhoria da função cognitiva em indivíduos idosos. Metodologia Uma revisão da literatura foi realizada nas bases de dados LILACS, SciELO, MedLine/PubMed, PEDro e Cochrane. As buscas foram realizadas entre os meses de dezembro de 2015 a maio de 2016. Resultados 802 referências foram encontrados nas bases de dados citadas; 180 duplicados removidos; 166 selecionados para análise; 15 artigos selecionados por elegibilidade; 10 artigos excluídos devido ao tipo de estudo amostra, idioma e metodologia; 5 artigos incluídos no estudo. Esta revisão constatou que idosos com ou sem déficit cognitivo, foram capazes de participar de um programa de exercícios utilizando a RV não-imersiva. A maioria dos estudos demonstrou ganhos estatisticamente significativos em relação à melhora dos processoscognitivos nesses indivíduos. A amostra dos estudos incluídos nesta revisão constitui de indivíduos institucionalizados ou da comunidade. Conclusão A principal evidência encontrada foi que a RV pode ser utilizada satisfatoriamente no treinamento de estimulação cognitiva, à medida que pode gerar benefícios positivos para indivíduos idosos com ou sem déficits cognitivos. Palavras-chave: Cognição; Idosos; RealidadeVirtual.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIdosospt_BR
dc.subjectCogniçãopt_BR
dc.subjectRealidade Virtualpt_BR
dc.subject.otherRealidade virtualpt_BR
dc.subject.otherCogniçãopt_BR
dc.subject.otherIdosos Saude e higienept_BR
dc.titleEfeitos do uso da realidade virtual na cognição de indivíduos idosos com comprometimento cognitivo leve: revisão de literaturapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
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