Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AQNJEG
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cesar Geraldo Guimaraespt_BR
dc.contributor.referee1Clarisse Maria Castro de Alvarengapt_BR
dc.contributor.referee2Claudia Cardoso Mesquitapt_BR
dc.creatorCarolina Lima Cangucupt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T12:20:23Z-
dc.date.available2019-08-13T12:20:23Z-
dc.date.issued2016-06-03pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-AQNJEG-
dc.description.abstractThe Huni Kui people, an indigenous group that live in the state of Acre in Brazil, storytell their story in five parts: the time of the huts, of the raids, of the captivity, of the rights and of the culture. The first period of time, the huts, refers to the time before the contact with the whites. At the present time, after many struggles to ensure their survival, the Huni Kui are rebuilding some of their practices and mythical narratives, and reinventing themselves. This research aims to investigate the place and the role of cinema in the new "culture time" lived by the Huni Kui. For that, we approach the indigenous category "culture time" to the researcher Manuela Carneiro da Cunhas formulations around the "culture with quotes" to understand how the films made by the Huni Kui have become a way of expression and development of the new conditions that allowed them to replace their historical experience and memories.pt_BR
dc.description.resumoO povo indígena Huni Kui, do Acre, conta sua história dividindo-a em cinco tempos: das malocas, das correrias, do cativeiro, dos direitos e da cultura. O primeiro tempo, o das malocas, refere-se à época anterior ao contato com os brancos. No tempo atual, após muitas lutas para garantir sua sobrevivência, os Huni Kui retomam algumas de suas práticas e narrativas míticas e se reinventam. Esta pesquisa se propõe a investigar o lugar e o papel do cinema no novo tempo da cultura vivido pelos Huni Kui. Para isso, aproximamos a categoria indígena tempo da cultura às formulações de Manuela Carneiro da Cunha em torno da cultura com aspas para compreender como os filmes realizados pelos Huni Kui se tornaram um modo de expressão e de elaboração das novas condições que lhes permitiram ressituar sua experiência histórica e sua memória.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCultura com aspaspt_BR
dc.subjectKaxinawápt_BR
dc.subjectculturapt_BR
dc.subjectCinema Indígenapt_BR
dc.subjectHuni Kuipt_BR
dc.subjectTempo dapt_BR
dc.subjectAcrept_BR
dc.subjectCinema documentáriopt_BR
dc.subject.otherDocumentário (Cinema)pt_BR
dc.subject.otherComunicaçãopt_BR
dc.subject.otherÍndios Kaxinawápt_BR
dc.titleO cinema Huni Kui no "tempo da cultura"pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_carolina_cangu_u_final_.pdf99.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.