Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AQNJEG
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Cesar Geraldo Guimaraes | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Clarisse Maria Castro de Alvarenga | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Claudia Cardoso Mesquita | pt_BR |
dc.creator | Carolina Lima Cangucu | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-13T12:20:23Z | - |
dc.date.available | 2019-08-13T12:20:23Z | - |
dc.date.issued | 2016-06-03 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AQNJEG | - |
dc.description.abstract | The Huni Kui people, an indigenous group that live in the state of Acre in Brazil, storytell their story in five parts: the time of the huts, of the raids, of the captivity, of the rights and of the culture. The first period of time, the huts, refers to the time before the contact with the whites. At the present time, after many struggles to ensure their survival, the Huni Kui are rebuilding some of their practices and mythical narratives, and reinventing themselves. This research aims to investigate the place and the role of cinema in the new "culture time" lived by the Huni Kui. For that, we approach the indigenous category "culture time" to the researcher Manuela Carneiro da Cunhas formulations around the "culture with quotes" to understand how the films made by the Huni Kui have become a way of expression and development of the new conditions that allowed them to replace their historical experience and memories. | pt_BR |
dc.description.resumo | O povo indígena Huni Kui, do Acre, conta sua história dividindo-a em cinco tempos: das malocas, das correrias, do cativeiro, dos direitos e da cultura. O primeiro tempo, o das malocas, refere-se à época anterior ao contato com os brancos. No tempo atual, após muitas lutas para garantir sua sobrevivência, os Huni Kui retomam algumas de suas práticas e narrativas míticas e se reinventam. Esta pesquisa se propõe a investigar o lugar e o papel do cinema no novo tempo da cultura vivido pelos Huni Kui. Para isso, aproximamos a categoria indígena tempo da cultura às formulações de Manuela Carneiro da Cunha em torno da cultura com aspas para compreender como os filmes realizados pelos Huni Kui se tornaram um modo de expressão e de elaboração das novas condições que lhes permitiram ressituar sua experiência histórica e sua memória. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Cultura com aspas | pt_BR |
dc.subject | Kaxinawá | pt_BR |
dc.subject | cultura | pt_BR |
dc.subject | Cinema Indígena | pt_BR |
dc.subject | Huni Kui | pt_BR |
dc.subject | Tempo da | pt_BR |
dc.subject | Acre | pt_BR |
dc.subject | Cinema documentário | pt_BR |
dc.subject.other | Documentário (Cinema) | pt_BR |
dc.subject.other | Comunicação | pt_BR |
dc.subject.other | Índios Kaxinawá | pt_BR |
dc.title | O cinema Huni Kui no "tempo da cultura" | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
disserta__o_carolina_cangu_u_final_.pdf | 99.36 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.