Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AQPGEQ
Type: Tese de Doutorado
Title: Música, linguagem e a comunicação filosófica do eterno retorno em Assim falava Zaratustra
Authors: Laurici Vagner Gomes
First Advisor: Rogerio Antonio Lopes
First Referee: Olimpio Jose Pimenta Neto
Second Referee: Verlaine Freitas
Third Referee: Rosa Maria Dias
metadata.dc.contributor.referee4: Ernani Pinheiro Chaves
Abstract: Partindo do relato nietzschiano apresentado em Ecce Homo de que uma mudança de gosto musical se encontra na gênese do eterno retorno, como seu signo premonitório, a presente Tese discute os elementos que envolvem a comunicação filosófica desse pensamento na narrativa de Assim Falava Zaratustra, com ênfase especial no sentido assumido pela música e a lírica na caracterização de seu personagem principal como mestre cantor do eterno retorno. Nesse contexto explora a relação de Nietzsche com seus mestres de juventude, Schopenhauer e Wagner, observando como essa relação está implicada na configuração do cenário dramático no interior do qual esse pensamento é comunicado na obra. Por fim, a Tese procura mostrar como a retomada da lírica, do canto e do ditirambo na caracterização de Zaratustra como mestre do eterno retorno deve ser observada à luz da reorientação estética que se assiste no pensamento nietzschiano com o abandono da metafísica de artista e da concepção de filosofia arquitetada por Nietzsche no último período de sua produção.
Abstract: Starting from the Nietzschean account presented in Ecce Homo that a change of a musical taste lies in the genesis of the eternal return, as it's premonitory sign, this thesis discusses the elements that involve philosophical communication of this thought in the narrative of Thus Spoke Zarathustra, with special emphasis in the sense assumed by music and lyric in the characterization of it's main character as master singer of eternal return. In this context he explores the relationship of Nietzsche with his youth masters, Schopenhauer and Wagner, observing how this relationship is implied in the configuration of the dramatic context within which this thought is communicated in the work. Finally, this thesis seeks to show how the resumption of lyric, singing and dithyramb in the characterization of Zaratustra as master of the eternal return must be observed in the light of the aesthetic reorientation seen in Nietzschean thought with the abandonment of the artist's metaphysics and the conception of philosophy that Nietzsche had designed in the last period oh this production.
Subject: Nietzsche, Friedrich, 1844-1900 Assim falava Zaratustra
Filosofia
Música
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AQPGEQ
Issue Date: 13-Mar-2017
Appears in Collections:Teses de Doutorado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.