Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AQPK5H
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Virginia de Araujo Figueiredopt_BR
dc.contributor.referee1Giorgia Cecchinatopt_BR
dc.contributor.referee2Helio Lopes da Silvapt_BR
dc.creatorHudson de Oliveira Assispt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T15:29:27Z-
dc.date.available2019-08-14T15:29:27Z-
dc.date.issued2016-03-11pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-AQPK5H-
dc.description.abstractWith the expansion of the frontiers, the questioning and the constant reinvention of art, increasingly seems to require the viewer an active role, we would like to call "critical." The hypothesis of this paper is that perhaps the Kantian notion of reflection can provide a foundation for this critical attitude. In other words, it defends the vitality of Kantian aesthetics for the treatment of new questions about art today. It has been proven the hypothesis that the critique of contemporary art can be founded by approach and analogy in Kant's aesthetic reflection, then the judgment of taste, according to Kant, should provide us with an answer to the question about the critical conditions of possibility of contemporary art. The American philosopher of art, Arthur Danto, considered a possible day comes to a philosophical concept art. Thesis with which we disagree or at least are skeptical about this possibility. We therefore believe that the only way to approach contemporary art is the approach "subjective", since we always just missing one's philosophical concept art! Instead of seeking a more consistent definition of art, this research was restricted to unique ability to make a judgment. Here, we call this judgment "critical judgment". And the task that this Dissertation was proposed to seek its foundation or essence precisely in freedom and autonomy. And so it was essential to examine the reflective attitude of the viewer about his own subjective state of mind. We perform an exegesis of the first part of the judgment College of Critical which can be characterized as the main work of Kantian aesthetics. Then relying on useful analysis that made art Danto in our time, we outlined the objective conditions (which is different from a concept) of contemporary art. On the other hand, against him relate those objective conditions of art to the contributions of Kantian aesthetics, and affirming its relevance, it tried to find the foundations of the critique of contemporary art.pt_BR
dc.description.resumoCom o alargamento das fronteiras, o questionamento e a reinvenção constante da arte, a cada vez mais parece se exigir do espectador uma postura ativa, que gostaríamos de chamar de crítica. A hipótese desta dissertação é a de que, talvez, a noção kantiana de reflexão possa fornecer um fundamento para esta atitude crítica. Com outras palavras, defende-se a vitalidade da Estética Kantiana para o tratamento de novas questões sobre a arte na atualidade. Se ficar provada a hipótese de que a crítica da arte contemporânea pode estar fundada, por aproximação e analogia, na reflexão estética kantiana, então, o juízo de gosto, segundo Kant, deverá nos fornecer uma resposta à pergunta sobre as condições de possibilidade da crítica da arte contemporânea. O filósofo norte-americano da arte, Arthur Danto, considerou um dia possível chegar a um conceito filosófico de arte. Tese com a qual não estamos de acordo ou, pelo menos, somos céticos quanto a essa possibilidade. Por isso, entendemos que o único modo de abordar a arte contemporânea é a aproximação subjetiva, uma vez que sempre nos há de faltar justamente aquele conceito filosófico de arte! Ao invés de buscar uma definição mais consistente de arte, esta investigação restringiu-se à exclusiva capacidade de emitir um juízo. Aqui, chamamos a esse juízo de juízo crítico. E a tarefa a que esta Dissertação se propôs foi a de buscar seu fundamento ou essência precisamente na liberdade e na autonomia. E por isso foi essencial examinar a atitude reflexiva do espectador acerca de seu próprio estado de ânimo subjetivo. Realizamos uma exegese da primeira parte da Crítica da Faculdade do Juízo a qual pode ser caracterizada como a principal obra da Estética Kantiana. Em seguida, apoiando-nos na proveitosa análise que fez Danto da arte em nossa época, delineamos as condições objetivas (o que é diferente de um conceito) da arte contemporânea. Por outro lado, contra dele, relacionamos aquelas condições objetivas da arte aos aportes da Estética kantiana, e afirmando a sua atualidade, nela tentamos encontrar os fundamentos da crítica da arte contemporânea.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArte contemporâneapt_BR
dc.subjectCrítica da Faculdade do Juízopt_BR
dc.subjectCríticapt_BR
dc.subjectReflexãopt_BR
dc.subjectKantpt_BR
dc.subject.otherArte modernapt_BR
dc.subject.otherKant, Immanuel, 1724-1804 Critica da faculdade do juízopt_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.titleA força crítica da reflexão kantiana e a possibilidade de suautilização na crítica da arte contemporâneapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2017_assis__hudson._a_forca_da_reflexao_completa_para_impressao.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.