Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AUVHZQ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rui Rothe-nevespt_BR
dc.contributor.advisor-co1Luciana Mendonça Alvespt_BR
dc.contributor.referee1Denise Brandão de Oliveira e Brittopt_BR
dc.contributor.referee2Patrícia Silva Luciopt_BR
dc.contributor.referee3Izabel Cristina Campolina Mirandapt_BR
dc.contributor.referee4Daniel Márcio Rodrigues Silvapt_BR
dc.creatorHellen de Oliveira Valentim Campospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T16:17:28Z-
dc.date.available2019-08-13T16:17:28Z-
dc.date.issued2017-10-24pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-AUVHZQ-
dc.description.abstractThis studys purpose was to assess how skills of auditory temporal processing (ATP), phonological processing (PP) and amplitude rise time (ART) perception interact between themselves and with the reading skills of Portuguese-speaking school children, as well as to verify whether the intelligence of such population presents a correlation with reading skills. The methods used involved the application of tasks appropriated for the evaluation of such skills in school children sample ranging from third to fifth graders. The data were statistically analyzed by using structural equations modeling and Spearman/Kurskall Wallis tests, in addition to mean and standard deviation analysis. The findings revealed that ART perception was correlated only with the word and pseudoword repetition task, which assesses the phonological working memory (PWM). Reading skills were directly correlated with phonological awareness (PA) and lexical access and indirectly with PA, via ATP. Intelligence was not correlated with any of the reading tasks. It was discussed the possibility that the ART perception is related only to the phonological and reading abilities of school children who have not yet reached all levels of PA, which does not seem to have been the case of the population studied here. These results confirm the role of PP and ATP skills on reading and reinforce the importance of stimulating such skills in preschool and school children in order to promote the appropriate development of reading competences. Likewise, they can also prompt therapeutic interventions in the population presenting reading difficulties.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo teve por objetivo verificar como as habilidades de processamento auditivo temporal (PAT), processamento fonológico (PF) e percepção do tempo de subida do envelope de amplitude (PTSEA) interagem entre si e com a leitura de escolares falantes do português, assim como verificar se nessa população a inteligência se correlaciona com a leitura. Os métodos utilizados envolveram a aplicação de tarefas específicas para a avaliação de tais habilidades em uma amostra de escolares do ano 3º ao 5º ano do ensino fundamental. Realizou-se análise estatística dos dados, utilizando a modelagem de equações estruturais e os testes de Spearman e Kurskall Wallis, além da média e do desvio-padrão. Os achados revelaram que a PTSEA correlacionou apenas com a tarefa de repetição de palavras e pseudopalavras, que avalia a memória operacional fonológica (MOF). A habilidade de leitura correlacionou-se diretamente com a consciência fonológica (CF) e o acesso lexical e indiretamente com o PAT, via CF. A inteligência não esteve correlacionada a nenhuma das tarefas de leitura. Foi discutida a possibilidade de a PTSEA estar relacionada apenas às habilidades fonológicas e à leitura de escolares que ainda não alcançaram todos os níveis de CF, o que não parece ter sido o caso da população aqui estudada. Estes resultados corroboram o papel das habilidades de PF e PAT sobre a leitura e reforçam a importância da estimulação dessas habilidades em crianças pré-escolares, com o intuito de promover o desenvolvimento adequado da competência leitora, assim como podem fomentar as intervenções terapêuticas na população com dificuldade de leitura.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPercepção auditivapt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectAcústica da falapt_BR
dc.subjectInteligênciapt_BR
dc.subjectCriançapt_BR
dc.subject.otherNeurociênciaspt_BR
dc.titleHabilidades auditivas, processamento fonológico, inteligência e suas relações com a leitura de escolarespt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_hellen_de_oliveira_valentim_campos.pdf2.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.