Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AWFLDS
Type: Tese de Doutorado
Title: Desmanchar o cinema: pesquisa com filmes Xavante no Waia Rini
Authors: Bernard Pêgo Belisário
First Advisor: André Guimarães Brasil
First Referee: Pedro Cardoso Aspahan
Second Referee: Clarisse Maria Castro de Alvarenga
Third Referee: Claudia Cardoso Mesquita
metadata.dc.contributor.referee4: Pedro Silva Marra
Abstract: Este trabalho de pesquisa com o cinema e com o cineasta Divino Tserewahú, primeiro realizador indígena formado pelo projeto Vídeo nas Aldeias, acompanha seu processo de retomada das imagens e da filmagem do ritual de iniciação (espiritual) Waia Rini na aldeia Xavante de Sangradouro (MT); e de retomada dos próprios filmes, que passam a ser desmanchados de modo a acolher novas perspectivas, compartilhadas com os anciãos e com a sua comunidade, mas também com os espectadores waradzu (não indígenas). Considerando então esse processo que desmancha a própria ideia do filme como obra acabada , as análises os tomam não só por seus procedimentos expressivos ou formais, mas como parte de uma dinâmica que os ultrapassa, e sobre a qual eles também passam a incidir. Abordamos um conjunto de documentários filmados nas três últimas ocasiões em que o ritual foi realizado na aldeia de Sangradouro: Segredo dos homens (1988), de Virgínia Valadão; Poder do sonho (2001), de Divino Tserewahú; e Waia Rini (2015), filme que realizamos em parceria com o cineasta durante o trabalho de campo. Fazer e pensar o filme junto com Divino fez com que se desmanchasse também a própria posição da pesquisa com o cinema, passando ela mesma a fazer parte dos processos de partilha e de produção que constituem e inventam o cinema Xavante
Abstract: This communicational research explores the cinematographic work of Divino Tserewahu, first indigenous filmmaker ever formed by Video in the Villages project. It accompanies his process of revisiting archive imagery and of reshooting an specific (spiritual) initiation ritual (Waia Rini) in Xavante village of Sangradouro (Brazil); and also his earlier work reviewing process that dismantle films in order to welcome new points of view, shared with the community elders but also with waradzu (non-indigenous) public. Considering this process which tears down the very idea of film as a finished work this analytical procedure takes into account not only formal or expressive filmic procedures, but also hole dynamics that surpasses it, and that come to be influenced by it. We have choose a set of documentary films shot on the last three occasions in which Waia Rini ritual was performed in Sangradouro village: Virginia Valadaos Secret of Men (1988); Divino Tserewahus Power of Dreams (2001); and Waia Rini (2015), a documentary that we made in partnership with the filmmaker during field work. On thinking and making a film together with Tserewahu it has turned to dismantle Cinema Studies research itself, taking it as part of new processes of sharing that constitute and produce Xavante cinema
Subject: Indios Xavantes
Documentário (Cinema)
Comunicação
Cinema
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-AWFLDS
Issue Date: 26-Feb-2018
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
desmanchar_final.pdf18.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.