Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUDB-8C7MSH
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eduardo Fleury Mortimerpt_BR
dc.contributor.advisor-co1Marcia Maria Spyer de Resendept_BR
dc.contributor.referee1Ana Maria Rabelo Gomespt_BR
dc.contributor.referee2Andrea Horta Machadopt_BR
dc.contributor.referee3Marlucy Alves Paraisopt_BR
dc.creatorKatia Pedroso Silveirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T08:15:38Z-
dc.date.available2019-08-14T08:15:38Z-
dc.date.issued2010-08-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUDB-8C7MSH-
dc.description.abstractSearching for elements to the Science teaching in indigenous schools, we look to find convergence and divergences between Maxicalis tradition, an aboriginal group from Minas Gerais, and the scientific thought. Teaching science for aboriginal students is a process that demand a recognition from the instructor of which conception form and interaction with the world in this universe are very distinctive from the scientific one. The ideas proposed by Viveiros de Castro (2002) about the American Indians thought, help us to understand more about Maxakali universe. Using chemistry classes episodes with student from the preparatory course for indigenous teachers and datas from a camp copybook acquired in a visitation to the Maxakalis group from Aldeia Verde, we looked to know about the peoples worldview and their explanation to daily contexts involving the scientific concept named Chemical Transformation. The analysis demonstrates three types of explanation given from Maxakalis: the first (totally divergent with the science) consider the action of the yãm spirits in the phenomenas occurrence. The second more convergent with scientific thought, is based in material and energetic aspects. The third show us situations in which both aspects are present, the objective, involving only energetic and material questions and subjective, involving the interaction between different beings. We conclude that in contexts where there are convergences between both thoughts can be used in classroom to create, what Gasché (2004) denominates, the intercultural intercomprehension between natives and non-natives, indicating us a possible path for the science teaching in indigenous schools. Keywords: science teaching, chemistry education, indigenous education, transformation, maxakalipt_BR
dc.description.resumoBuscando elementos para o ensino de ciências em escolas indígenas, procuramos encontrar convergências e divergências entre a tradição Maxakali, grupo indígena de Minas Gerais, e o pensamento científico. Ensinar ciências para alunos indígenas é um processo que exige um reconhecimento por parte do formador de que as formas de concepção e interação com o mundo nesse universo são muito distintas da científica. As ideias propostas por Viveiros de Castro (2002) sobre o pensamento ameríndio nos auxiliaram a compreender um pouco sobre o universo Maxakali. Utilizando episódios de aulas de química com alunos do curso de formação de professores indígenas e dados de caderno de campo obtidos em uma visita ao grupo Maxakali de Aldeia Verde, procuramos conhecer um pouco sobre a cosmovisão desse povo e suas explicações para contextos cotidianos que envolvem o conceito científico denominado transformação química. As análises mostraram que há três tipos de explicações dadas pelos Maxakali: a primeira, totalmente divergente com a ciência, considera a ação dos yãmy espíritos - na ocorrência dos fenômenos. A segunda, mais convergente com o pensamento científico, está embasada em aspectos materiais e energéticos. O terceiro nos mostra situações em que os dois aspectos estão presentes. O aspecto objetivo, envolvendo apenas questões materiais e energéticas e o subjetivo, envolvendo a interação entre seres diferentes. Concluimos que contextos onde haja convergência entre os dois pensamentos podem ser utilizados em sala de aula para criar o que Gasché (2004) chama de intercompreensão intercultural entre índios e não-índios, nos indicando um possível caminho para o ensino de ciências nas escolas indígenas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnsino de químicapt_BR
dc.subjectEnsino de ciênciaspt_BR
dc.subjectMaxakalipt_BR
dc.subjectEducação indígenapt_BR
dc.subjectTransformaçãopt_BR
dc.subject.otherÍndios Maxakalipt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherÍndios Educaçãopt_BR
dc.subject.otherCiência Estudo e ensinopt_BR
dc.titleTradição Maxakali e conhecimento científico: diferentes perspectivas para o conceito de transformaçãopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_katia_pedroso_silveira.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.