Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8CBF89
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jose Oswaldo Costapt_BR
dc.contributor.referee1Maristela Silveira Palharespt_BR
dc.contributor.referee2Elvio Carlos Moreirapt_BR
dc.contributor.referee3Tarcisio Marcio Magalhaes Pinheiropt_BR
dc.creatorVanessa de Almeidapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T15:21:09Z-
dc.date.available2019-08-11T15:21:09Z-
dc.date.issued2003-02-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8CBF89-
dc.description.abstractThe work consisted of analysis of 425 questionnaires completed by carters, 19 Units Receiving Small Packages, Program participants to generate income for employment in the informal sector developed in partnership by the Veterinary School of UFMG and Municipal Government Belo Horizonte. The collected variables were the independent variable accident at work and regressive variables age of the carter, the number of children, place of birth, educational level, working time, the former professional activity, if the portfolio of work was signed, weekly income, type of material transported on public roads used during labor and the carter was the owner of the cart. Among the regressive variables that had significant effect on the increased probability of occurrence of the accident were: working time, education and the carter was the owner of the cart. The results indicated that with increasing level of education decreased the probability of occurrence of the accident. Greater probability of accidents at work were also observed in classes with greater working time, and the owners of the cart.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho consistiu da análise de 425 questionários respondidos por carroceiros, de 19 Unidades de Recebimento de Pequenos Volumes, participantes do Programa de geração de renda de emprego para o setor informal desenvolvido, em parceria, pela Escola de Veterinária da UFMG e a Prefeitura Municipal da cidade de Belo Horizonte. As variáveis coletadas foram a variável independente acidente de trabalho e as variáveis regressoras a idade do carroceiro, o número de filhos, a naturalidade, o grau de instrução, o tempo de trabalho, a atividade profissional anterior, se a carteira de trabalho era assinada, a renda semanal, o tipo de material transportado, as vias públicas utilizadas durante o trabalho e se o carroceiro era proprietário da carroça. Dentre as variáveis regressoras as que apresentaram efeito significativo sobre o aumento da probabilidade de ocorrência do acidente de trabalho foram: tempo de trabalho, grau de instrução e se o carroceiro era proprietário da carroça. Os resultados indicaram que com o aumento do grau de instrução houve redução na probabilidade de ocorrência do acidente de trabalho. Maiores probabilidades de acidentes de trabalho também foram observadas nas classes de maior tempo de trabalho, e dos proprietários da carroça.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSetor informalpt_BR
dc.subjectCarroceiropt_BR
dc.subjectAcidente de trabalhopt_BR
dc.subject.otherSetor informal (Economia)pt_BR
dc.subject.otherTrabalhadores do transportept_BR
dc.subject.otherTrabalhadores Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherAcidentes de trabalho Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherTrabalhadores Aspectos econômicos-pt_BR
dc.titleAcidente de trabalho e perfil sócio econômico de carroceiros em Belo Horizonte nos anos 2001 e 2002pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_de_mestrado_de_vanessa_de_almeida.pdf8.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.