Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8CSKSG
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Julio Emilio Diniz Pereirapt_BR
dc.contributor.referee1Ines Assuncao de Castro Teixeirapt_BR
dc.contributor.referee2Magali de Castropt_BR
dc.contributor.referee3Antonio Augusto Gomes Batistapt_BR
dc.contributor.referee4Santuza Amorim da Silvapt_BR
dc.creatorLilian Sipoli Carneiro Canetept_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T01:31:35Z-
dc.date.available2019-08-11T01:31:35Z-
dc.date.issued2010-08-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8CSKSG-
dc.description.abstractThis research is situated within the theme of qualification of the protagonist teacher/ producer of knowledge. The purpose was to describe and analyze the written production process in the logbook by five teachers from a private school in Belo Horizonte, teachers of early childhood education and early years of elementary school, seeking to understand the relationship between the writing of this diary and critical reflection of practice. Therefore, we examined how each teacher produced its written records, through the logbook, and verified the contributions of this practice for the configuration of the teachers as critical reflective practitioners. A qualitative approach was applied to analyze and understand the production of logbooks. Besides their own logbooks, a questionnaire, a text produced by the teachers called "thinking about writing" and a semi-structured interview were also used as instruments for data collection. The analysis allowed elucidating the process of writing of the logbook, understanding how each teacher writes and revealing the contents of the diaries. Such analysis also revealed the complexity of the debate about the practice of writing the logbook as an instrument of critical reflection of the teachers. It is hoped that this research contributes to the debate of the relationship between reflection and teaching as it may also bring support to the idea for the qualification of the protagonist teacher/producer of knowledge.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa situa-se dentro da temática da formação do professor protagonista/ produtor de saberes. O que se pretendeu foi descrever e analisar o processo de produção escrita do diário de bordo por cinco professoras de uma escola particular de Belo Horizonte, docentes da educação infantil e dos anos iniciais do ensino fundamental, procurando compreender a relação entre a escrita desse diário e a reflexão crítica da prática. Sendo assim, examinamos a maneira como cada professora produziu seus registros escritos, por meio do diário de bordo, e verificamos as contribuições dessa prática para a configuração das professoras como profissionais crítico reflexivas. Utilizamos uma abordagem qualitativa para analisar e compreender a produção dos diários de bordo. Como instrumentos de coleta de dados, utilizamos além dos próprios diários de bordo, um questionário, um texto produzido pelas professoras denominado reflexão sobre a escrita e a entrevista semi-estruturada. As análises permitiram elucidar o processo de escrita dos diários de bordo, compreender a maneira como cada professora escreve e revelar os conteúdos dos diários. Tais análises evidenciaram ainda a complexidade da discussão sobre a prática de escrita dos diários de bordo como instrumento de reflexão crítica das professoras. Espera-se que esta pesquisa contribua para a discussão da relação entre reflexão e docência bem como traga subsídios para a ideia da formação do professor protagonista/produtor de saberes.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDiário de bordopt_BR
dc.subjectReflexãopt_BR
dc.subjectProfessor protagonistapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherProfessores  Formaçãopt_BR
dc.subject.otherPrática de ensinopt_BR
dc.titleO diário de bordo como instrumento de reflexão crítica da prática do professorpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_pronta.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.