Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8DPJCV
Type: Tese de Doutorado
Title: Práticas de escuta do rock: experiência estética, mediações e materialidades da comunicação
Authors: Jorge Luiz Cunha Cardoso Filho
First Advisor: Cesar Geraldo Guimaraes
First Referee: Jeder Silveira Janotti Junior
Second Referee: José Benjamim Picado Sousa e Silva
Third Referee: Carlos Vicente de Lima Palombini
metadata.dc.contributor.referee4: Bruno Souza Leal
Abstract: Essa tese de doutoramento se ocupa do estudo comparativo de trêspráticas de escuta desenvolvidas a partir da interação dos ouvintes comtrês álbuns de bandas de Rock, a saber: Dark Side of the Moon (PinkFloyd), Nevermind (Nirvana) e In Rainbows (Radiohead). Para tanto,apresenta um panorama descritivo da emergência do modelo musicalpopular-massivo como fenômeno do século XX, dependente dastecnologias de gravação e distribuição até então inexistentes, dosurgimento das fronteiras genéricas do Rock, seus formatos expressivos dominantes e práticas culturais associadas. Questiona quais seriam os elementos chamados em causa na experiência com cada um desses álbuns, a partir dos conceitos de mediação e materialidades, e constrói uma metodologia para a apreensão dessas condições de possibilidade da experiência calcada nas características materiais das interações, uma vez que as práticas de escuta são possíveis graças às conformações materiais dos media. Como conclusões, o estudo revela padrões expressivos do Rock, como a dependência do formato álbum; rupturas, como a escuta atenta sendo tensionada pela escuta corporal e distraída; e privilégios a mediações específicas residuais ou emergentes. Revela, também, aspectosmais gerais do estudo da experiência estética no campo da Comunicação que podem ser empregados em investigações posteriores.
Abstract: This doctoral thesis deals with the comparative study of three listeningpractices developed through the interaction between listeners and threealbums of Rock bands, namely: Dark Side of the Moon (Pink Floyd),Nevermind (Nirvana) and In Rainbows (Radiohead). It presents adescriptive overview of the entering of the popular-massive musical model as a twentieth-century phenomenon, dependent on recording anddistribution technologies not previously seem the emergence of genreboundaries on Rock music, its dominant expressive shapes and associated cultural practices. It questions itself about the elements in play in the experience of each of the abovementioned albums, through the concepts of mediations and materialities, and it builds a methodological approach to apprehend the possibility conditions of experience grounded in material characteristics of the interactions, since the listening practices are made possible because of media issues. In conclusion, the comparative study reveals patterns of expression in Rock music, as the dependence of the album format; disruptions, such as the attentive listening disputing with the body and distracted listening, and privileges to specific mediations, residual or emerging ones. It also reveals broader issues to the study of aesthetic experience in the field of communication that can be employed in subsequent investigations.
Subject: Radiohead (Conjunto musical) In rainbows
Pink Floyd (Conjunto musical) Dark side of the moon
Rock
Nirvana (Conjunto musical) Nevermind
Comunicação de massa
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8DPJCV
Issue Date: 13-Dec-2010
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sumario_definitivo.pdf359.37 kBAdobe PDFView/Open
tese_definitiva.pdf2.35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.