Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8EHL8L
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelo Kraiserpt_BR
dc.contributor.referee1Daisy Leite Turrerpt_BR
dc.contributor.referee2Renata Azevedo Requiãopt_BR
dc.creatorLeonora Lobo Weissmann Serpa de Andradept_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T10:43:54Z-
dc.date.available2019-08-11T10:43:54Z-
dc.date.issued2009-09-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8EHL8L-
dc.description.abstractThis work intends to look at the landscapes inserted into meeting points between the creative processes of Fine Arts and Literature, based on the theoretical and literary formulations of Maurice Blanchot. Rather than a historical or epistemological search into this landscape, it proposes a search, a walk along which to discover is to surround, to walk around, and not necessarily to find, to conclude. From the image of thought suggested by Blanchot (having Mallarmé as a starting point) of two languages the literary and the ordinary I propose an analogy with two symbolic landscapes, two scenarios - however distinct, not the only ones: a possible poetic landscape, based on an idea of exterior lying on the authors premises that a work is, that is, that the painting, the book, exists independently in itself, laying the foundations of its own reality and another idea the ordinary, everyday landscape, as contemplated nature. Within this search I tread across other landscapes and creative universes that in their own ways touch one another when looked at under the same light: Fernando Pessoa, Machado de Assis, Osman Lins, Maria Sibylla Merian, Nathaniel Ward, Farnese de Andrade amongst others. In this first volume, named Vaguely Delimited Spaces I suggest the image of a nongenealogic tree as a basis for the theoretical structure where I present the chapters and in a second volume named Vaguely Delimited Spaces about a landscape story I exercise an image that comes about in various forms, as another possible story or yet the same story told from another point of view the point of view of the landscape that sees, because its story is endless, and its state, immanent.pt_BR
dc.description.resumo0Esta dissertação propõe um trajeto acerca da paisagem inserida nas intercessões entre os processos criativos das artes plásticas e da literatura, tendo como principal base as formulações teórico-literárias de Maurice Blanchot. Não se trata por uma busca epistemológica ou histórica da paisagem, e sim de um caminhar baseado na premissa de que encontrar é tornear, dar a volta em, e não necessariamente achar, concluir. A partir da imagem do pensamento sugerida por Blanchot (a partir de Mallarmé) de duas linguagens, a literária e a ordinária, proponho uma analogia com duas paisagens, mas não únicas: uma provável paisagem poética, baseada na noção de exterior, apoiando-se na colocação do autor de que a obra é, ou seja, que a pintura, o livro, possui sua independência, fundando sua própria realidade, e outra, a paisagem ordinária, cotidiana, como naturezacontemplada. Dentro dessa busca, atravesso outras paisagens e alguns universos criativos que de alguma forma tangenciam-se quando dentro do assunto proposto: Fernando Pessoa, Machado de Assis, Osman Lins, Maria Sibylla Merian, Nathaniel Ward, Farnese de Andrade dentre outros. Neste primeiro volume, denominado Espaços vagamente delimitados, proponho a imagem de uma árvore não genealógica como base para a estrutura teórica, onde estabelecem-se os capítulos e em um segundo volume, independente deste, denominado Espaços vagamente delimitados Acerca de uma história da paisagem exercito a imagem surgindo de formas diversas, como uma outra história ou a mesma contada a partir de outro ponto de vista, do ponto de vista da paisagem que vê, porque a história da paisagem é infinita e seu estado éimanente.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArtespt_BR
dc.subject.otherPaisagens na artept_BR
dc.subject.otherNatureza (Estetica)pt_BR
dc.subject.otherArte e literaturapt_BR
dc.subject.otherArtespt_BR
dc.subject.otherBlanchot, Maurice,, 1907- Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc)pt_BR
dc.subject.otherArtept_BR
dc.titleEspaços vagamente delimitados acerca da paisagempt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__odeleonoraweissmann.pdf55.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.