Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8FGGZG
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigo Antonio de Paiva Duartept_BR
dc.contributor.referee1Douglas Garcia Alves Juniorpt_BR
dc.contributor.referee2Verlaine Freitaspt_BR
dc.creatorAbel Camilo de Oliveira Lage Filhopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T22:07:21Z-
dc.date.available2019-08-14T22:07:21Z-
dc.date.issued2010-04-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8FGGZG-
dc.description.abstractThe aim of this work was to research the role of domesticated naturalism, the pseudo realism in the process of manipulation and control of the masses in Adornos critique of culture industry. This study begins locating the domesticated naturalism as a component of the elucidation, related to domination of human inner nature and external nature and, after that, it shows how culture industry uses this element of enlightenment to convert it into a mystification of the masses. Afterwards, it contrasts the pseudo realism of new form of ideology with the mimesis of reality in literary realism and naturalism. At the end, considering the dialectic of the particular and universal, this work demonstrates how technical reproducibility of the cultural product produces the simple reproduction of the spirit and how the autonomy of the work of art contributes, on the other hand, to the expanded reproduction of the spirit.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo de nosso texto foi o de pesquisar na crítica de Adorno à indústria cultural, o papel do naturalismo domesticado, o pseudorrealismo no processo de manipulação e administração das massas. Iniciamos situando o naturalismo domesticado como elementodo esclarecimento, relacionado à dominação da natureza interna e externa para, em seguida, mostrar como a indústria cultural se vale desse elemento do esclarecimento para fazer do esclarecimento uma mistificação das massas. Contrapomos na sequência o seudorrealismo da nova forma de ideologia com a mímesis da realidade no realismo e naturalismo na literatura para, ao final, tendo como referencial a dialética do universal e do particular, demonstrar como a reprodutibilidade técnica do produto cultural produz a reprodução simples do espírito e a autonomia da obra de arte, ao contrário, contribui para a reprodução ampliada do espírito.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFilosofiapt_BR
dc.subject.otherIndústria culturalpt_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.subject.otherAdorno, Theodor W, 1903-1969pt_BR
dc.titleNaturalismo domesticado, o pseudorrealismo na crítica de Theodor W. Adorno à indústria culturalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
documento1.pdf868.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.