Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8FGGZG
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Rodrigo Antonio de Paiva Duarte | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Douglas Garcia Alves Junior | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Verlaine Freitas | pt_BR |
dc.creator | Abel Camilo de Oliveira Lage Filho | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-14T22:07:21Z | - |
dc.date.available | 2019-08-14T22:07:21Z | - |
dc.date.issued | 2010-04-23 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8FGGZG | - |
dc.description.abstract | The aim of this work was to research the role of domesticated naturalism, the pseudo realism in the process of manipulation and control of the masses in Adornos critique of culture industry. This study begins locating the domesticated naturalism as a component of the elucidation, related to domination of human inner nature and external nature and, after that, it shows how culture industry uses this element of enlightenment to convert it into a mystification of the masses. Afterwards, it contrasts the pseudo realism of new form of ideology with the mimesis of reality in literary realism and naturalism. At the end, considering the dialectic of the particular and universal, this work demonstrates how technical reproducibility of the cultural product produces the simple reproduction of the spirit and how the autonomy of the work of art contributes, on the other hand, to the expanded reproduction of the spirit. | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo de nosso texto foi o de pesquisar na crítica de Adorno à indústria cultural, o papel do naturalismo domesticado, o pseudorrealismo no processo de manipulação e administração das massas. Iniciamos situando o naturalismo domesticado como elementodo esclarecimento, relacionado à dominação da natureza interna e externa para, em seguida, mostrar como a indústria cultural se vale desse elemento do esclarecimento para fazer do esclarecimento uma mistificação das massas. Contrapomos na sequência o seudorrealismo da nova forma de ideologia com a mímesis da realidade no realismo e naturalismo na literatura para, ao final, tendo como referencial a dialética do universal e do particular, demonstrar como a reprodutibilidade técnica do produto cultural produz a reprodução simples do espírito e a autonomia da obra de arte, ao contrário, contribui para a reprodução ampliada do espírito. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Filosofia | pt_BR |
dc.subject.other | Indústria cultural | pt_BR |
dc.subject.other | Filosofia | pt_BR |
dc.subject.other | Adorno, Theodor W, 1903-1969 | pt_BR |
dc.title | Naturalismo domesticado, o pseudorrealismo na crítica de Theodor W. Adorno à indústria cultural | pt_BR |
dc.type | Dissertação de Mestrado | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
documento1.pdf | 868.11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.