Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8FML5M
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rodrigo Patto Sa Mottapt_BR
dc.contributor.referee1Heloisa Maria Murgel Starlingpt_BR
dc.contributor.referee2Lucilia de Almeida Neves Delgadopt_BR
dc.contributor.referee3Giselle Martins Venanciopt_BR
dc.contributor.referee4Marcos Francisco Napolitano de Eugeniopt_BR
dc.creatorMiriam Hermeto de Sa Mottapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T10:21:51Z-
dc.date.available2019-08-13T10:21:51Z-
dc.date.issued2010-11-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8FML5M-
dc.description.abstractA text of drama-literature written by Chico Buarque and Paulo Pontes (1975) Gota D'Água is analyzed as an brazillian artistic-intellectual event occurred between 1975 and 1980, and also in contemporary social memory. The thesis begins with an analysis of the trajectories of the event producers in order to understand the configurations ofthe artistic-intellectual field space of experience in which the text was produced as well as the horizon of expectation of their authors. Then, taking each of the modes of playing and circulation of the text as a scale of the object analysis, the event is viewed from three different lenses: the books and the reading, the stage show and the acting, the disk and the hearing. At each scale, we studied the social representations withinthe production, focusing on the relationship between the elements of political engagement (especially related to the communist political culture) and the specificities of artistic languages that holds the text (drama-literature, theater and music). We also examined the meanings to the text by the different stakeholders agencies and information censorship, journalists, intellectuals, students and consumers in general. It was possible to identify and understand the changes occurring in the event, both in movement between the sphere of production and consumption, and in temporal duration. In general, we found that between 1975 and 1980, running on different media, the changes in the artistic-intellectual field and in the Brazilian society gradually led tothe depoliticization of the text in the execution of the Gota DÁgua, distancing it from its origin in the communist political culture. In contrast, we observed the construction of a multiplicity of social representations of engagement related to the text in the sphere of immediate receipt and contemporary social memory.pt_BR
dc.description.resumoGota DÁgua, texto de literatura dramática de autoria de Chico Buarque e Paulo Pontes (1975), é analisado como um evento no campo artístico-intelectual brasileiro entre os anos de 1975 e 1980, e, também, na memória social contemporânea. Inicialmente, faz-se uma análise das trajetórias dos sujeitos produtores do evento, visando a compreender as configurações do campo artístico-intelectual espaço de experiência em que o texto foi produzido , bem como os horizontes de expectativa de seus autores. Em seguida, concebendo cada uma das modalidades de execução e circulação do texto como uma escala de análise do objeto, o evento é analisado a partir de três diferentes lentes: o livro e a leitura; o espetáculo teatral e a encenação; o disco e a audição. Em cada escala, foram estudadas as representações sociaisconstruídas no âmbito da produção, com enfoque na relação entre os elementos de engajamento político (em especial, relacionados à cultura política comunista) e as especificidades das linguagens artísticas de suporte do texto (literatura dramática, teatro e música). Foram também examinados os sentidos que o texto passou a ter no encontro com diferentes públicos órgãos de censura e de informação, jornalistas,intelectuais, estudantes e público consumidor, de maneira geral. Pôde-se identificar e compreender as transformações ocorridas no evento, tanto no movimento entre a esfera da produção e a do consumo, quanto na duração temporal. De maneira geral, observou-se que, entre 1975 e 1980, a execução em diferentes suportes, as mudanças no campo artístico-intelectual e na sociedade brasileira implicaram adespolitização paulatina na execução do texto de Gota DÁgua, distanciando-o de sua origem na cultura política comunista. Em contrapartida, observou-se a construção de uma multiplicidade de representações sociais de engajamento com relação ao texto,na esfera da recepção imediata e na memória social contemporânea.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEngajamentopt_BR
dc.subjectDitadura militarpt_BR
dc.subjectHistória políticapt_BR
dc.subjectPaulo Pontespt_BR
dc.subjectChico Buarquept_BR
dc.subjectGota dáguapt_BR
dc.subjectEspetáculo teatral e assistênciapt_BR
dc.subjectLivro e leiturapt_BR
dc.subjectDisco e audiçãopt_BR
dc.subjectCultura política comunistapt_BR
dc.subjectHistória culturalpt_BR
dc.subject.otherPontes, Paulo, 1940-1976 Gota d'água Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherPolítica culturalpt_BR
dc.subject.otherBuarque, Chico, 1944- Gota d'água Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherCiência políticapt_BR
dc.subject.otherLivros e leiturapt_BR
dc.subject.otherBrasil Historia 1964-1985pt_BR
dc.title'Olha a gota que falta': um evento no campo artístico-intelectual brasileiro (1975-1980)pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_miriam_hermeto_2010.pdf3.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.