Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8FNQE4
Type: Tese de Doutorado
Title: Cartografias juvenis: mudanças e permanências nos territórios e modos de ser jovem
Authors: Carla Valeria Linhares Maia
First Advisor: Juarez Tarcisio Dayrell
First Referee: Maria Pontes Sposito
Second Referee: Sandra de Fatima Pereira Tosta
Third Referee: Luiz Alberto Oliveira Goncalves
metadata.dc.contributor.referee4: Ana Maria Rabelo Gomes
Abstract: Esta pesquisa teve como objetivo mapear e analisar as vivências juvenis e representações sobre o ser jovem e a juventude no universo de estudantes de uma escola pública da cidade de Belo Horizonte, modalidade EJA Educação de Jovens e Adultos. Com isso pretendeu-se construir uma cartografia das mudanças e permanências nos territórios e modos de ser jovem e viver a juventude em diferentes gerações e contextos históricos. A investigação resultou de um estudo de caso etnográfico, junto a estudantes de diferentes idades e gerações juvenis. Para tanto foi desenvolvida uma metodologia comparativa que conciliou a perspectiva sincrônica posta pela etnografia das relaçõesintergeracionais no espaço da escola , com a perspectiva diacrônica por meio do mapeamento das vivências e territórios juvenis, presentes em seus relatos de juventude. O estudo evidenciou diferenças nas condições juvenis postas pelas vivências em diferentes temporalidades: pelo viver a juventude no campo ou nas cidades, ou mesmo pelas pertenças de gênero, etnia e condição social, dentre outrasdimensões. Em um cenário marcado por profundas e aceleradas transformações como o da segunda metade do século XX e começo do século XXI, a pesquisa evidenciou um complexo movimento entre mudanças e permanências nas vivências e condição juvenil,na história brasileira, ainda pouco explorada pelas pesquisas acadêmicas sobre juventudes. Espera-se ter contribuído, assim, com a produção do conhecimento sobre juventude e com os estudos na interface entre Educação, História e Antropologia.
Abstract: This research had as objective to make a map and analyse to the juvenile existences and representations on being young and the youth universe in the students' of a public school of Belo Horizonte City, modality EYA Education of Youths and Adults. With that it intended to build cartography of the changes and permanence in the territoriesand manners of being young and the youth to live in different generations and historical contexts. The thesis resulted of aetnografy case study, close to students of different ages and youthful generations. For this purpose was developed a methodology that reconciled the synchronous perspective called the etnografy of intergeneration relationships observation in the space of the school , with the perspective diachronic through the mapping of the existences and juvenile territories, presents in your youth " reports. The study evidenced differences in the juvenile conditions put by the existences in different temporality, by the youth to live in the countryside or in the cities, or even for the you belong of gender, ethnic and social condition among other dimension.In a scenery marked by profound and accelerated transformations as the second half of the century XX and beginning of the century XXI, the research evidenced a compound movement between changes and permanence in the existences and juvenile condition, indicating the necessities of other studies that look for to still explore that juvenile diversity little explored by the academic researches on youths. Expectantly waits to have contributed, like this, with the production of the knowledge on youth and with the studies in the interface among Education, History and Anthropology.
Subject: Alfabetização de adultos Aspectos sociais
Educação
Juventude Aspectos sociais
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8FNQE4
Issue Date: 24-Feb-2010
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cartografias_juvenis__mudan_as_e_perman_ncias_nos_territ_rio.pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.