Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8FXPE7
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Zelia Versiani Machadopt_BR
dc.contributor.referee1Hércules Tolêdo Corrêapt_BR
dc.contributor.referee2Aracy Alves Martins Evangelistapt_BR
dc.creatorEliana Guimaraes Almeidapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T15:40:59Z-
dc.date.available2019-08-09T15:40:59Z-
dc.date.issued2011-02-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8FXPE7-
dc.description.abstractThis study was funded by Brazils National Council for Scientific and Technological Development (CNPq) and its main objective is to analyze the teaching of literary literacy to young learners with a view towards the discovery of possibilities for the formation of literature readers in a socioeconomically less privileged context. There were other specific objectives, such as: to understand the most recurrent teaching practices in the classroom involving literary books; to highlight trends in the usage of literature books in such practices; and to understand how the interactions happen between pupils and literature books, often mediated by the teacher. It is a qualitative study that employed the participant observation as methodology. The observation phase was carried out in three groups of the first cycles third grade (formerly known as second grade), ranging from eight- to ten-year-old pupils of a public school inContagem, a town in the Greater Belo Horizonte region. The theoretical background used in this study is composed by several authors that have long been looking into literary reading, such as Paulino, Lajolo, Zilberman, Cademartori, Soares, and Hunt, among others. In such scholars view, reading activities foster interaction through which meaning is constructed, hence the importance of situating this work in the broader field of language (for which Bakhtin's work has proved of great importance). Other significant authors contributed important elements for the analysis of literary reading in sociocultural environments with scarce access to books, namely, Lahire, Bourdieu, and Petit, among others. As a general result, this study unveils some particularities of the formation process of literary readers, pointing out to a series of guidelines for the literary formation of first cycle children with their literacy process in full swing, thus open to the discovery of literary books.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa, financiada pelo CNPq, teve como objetivo geral analisar práticas de letramento literário em turmas de alfabetização, com vistas a perceber as possibilidades de formação do leitor de literatura em um contexto socioeconomicamente desfavorecido. Como objetivos específicos, a pesquisa buscou: perceber as práticas mais recorrentes de trabalho com o livro literário em sala de aula; destacar tendências de tratamento dado ao livro de literatura nas práticas observadas; perceber como se dão as interações entre a criança e o livro de literatura, proporcionadas pela mediação do professor. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, que tem como metodologias a observação participante e a entrevista. As observações foram realizadas em três turmas de 3º ano do 1º Ciclo - antiga segunda série - com crianças de idades entre 8 e 10 anos, em uma escola pública municipal de Contagem, região metropolitana de Belo Horizonte. O referencial teórico da pesquisa é constituído por diversos autores que vêm se ocupando da leitura literária como Paulino, Lajolo, Zilberman, Cademartori, Soares, Hunt, entre outros. Para esses autores, a leitura efetiva-se na interação por meio da qual se constroem sentidos, por isso a importância de se situar este trabalho no campo mais amplo da linguagem, para o qual se destacam as contribuições de Bakhtin. Contribuíram ainda, de modo significativo, autores cujos estudos propiciam elementos para a análise da leitura literária em contextos socioculturais de poucos livros e de raras leituras, tais como Lahire, Bourdieu, Petit, entre outros. De modo geral, a pesquisa revela algumas peculiaridades desse processo de formação do leitor literário, sinalizando o que poderia ser feito, e o que se deve evitar no ambiente escolar, para a formação literária de crianças de primeiro ciclo em pleno processo de alfabetização, e em fase de descoberta de livros de literatura.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectLiteratura infantilpt_BR
dc.subjectLeitura literáriapt_BR
dc.subjectLetramento literáriopt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherEducação de crianças Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherLiteratura infanto-juvenilpt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherAlfabetização Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherLivros e leiturapt_BR
dc.titleO livro de literatura infantil no primeiro ciclo: um estudo sobre a mediação escolar da literatura em um contexto socioeconomicamente desfavorecidopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_eliana_guimaraes_almeida.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.