Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8LXJFC
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Adalgisa Arantes Campospt_BR
dc.contributor.referee1Luiz Carlos Villaltapt_BR
dc.contributor.referee2Karla Denise Martinspt_BR
dc.creatorPaulo Vinicius Silva de Santanapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T22:16:50Z-
dc.date.available2019-08-13T22:16:50Z-
dc.date.issued2011-06-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8LXJFC-
dc.description.abstractThe objective of this work is to analyze the profile of the priests who lived in Mariana during the moviment of the Catholic Church Reform in the nineteenth century. The Ultramontanism, whose greatest exponent in Minas Gerais was Bishop Dom Antonio Ferreira Viçoso, started at an earlier time. The measures that have been undertaken by his predecessor, Bishop Dom Frei José da Santíssima Trindade, propelled the romanization of the local clergy. So, we established as main chronological marks of the dissertation the begining of the 1820until the year of 1875, corresponding the length of two bishoprics. The sources used were one conjunt of Inventários Post-Mortem and the Lista Nominativa de 1831. These documents show that even before policies changes in clerical positions and their production ofbooks related to ultramontane´s ideas, the local clergy had a religious library and some specialized households towards for the priestly occupation. There were those who practiced other activities in addition to the priesthood, as an form of supplementary income to thepriesthood, or even as the main source of their earnings.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste trabalho é analisar o perfil dos padres que residiam em Mariana durante o movimento de reforma da Igreja Católica no século XIX. O Ultramontanismo, cujo maior expoente em Minas Gerais foi o Bispo Dom Antônio Ferreira Viçoso, teve início em momento anterior. Foram as medidas empreendidas pelo antecessor,Dom Frei José da Santíssima Trindade, que impulsionaram a romanização do clero local. Assim, estabelecemos como marcos cronológicos desta dissertação o início da década de 1820 até o ano 1875, correspondente à duração dos dois bispados. As fontes utilizadas foram os Inventários Post-Mortem e a Lista Nominativa de 1831. Tais documentos demonstram que antes mesmo das políticas de modificação dos comportamentos clericais e de sua produção livreira, ligada àsideias ultramontanas, o clero local possuía uma biblioteca religiosa e um domicílio especializado voltados para a ocupação sacerdotal. Ainda assim, o período permitiu que o perfil do religioso exclusivo não fosse único. Havia aqueles que praticavam outras atividades, além da sacerdotal, seja como forma de complementar os rendimentos sacerdotais, ou mesmo como principal fonte de renda.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLivrospt_BR
dc.subjectAtividade Econômicapt_BR
dc.subjectMarianapt_BR
dc.subjectPadrespt_BR
dc.subjectDomicíliospt_BR
dc.subjectRomanizaçãopt_BR
dc.subject.otherIgreja Católicapt_BR
dc.subject.otherMariana (MG) Históriapt_BR
dc.subject.otherHistóriapt_BR
dc.subject.otherBibliotecas monásticas Brasilpt_BR
dc.titleMinistério Sacerdotal na Sé de Mariana: Posse de livros,organização familiar e atividadeseconômicas (1820 a 1875)pt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
paulo_disserta__o_texto_final.pdf767.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.