Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8LYFKE
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Alexandre Antonio Cardosopt_BR
dc.contributor.referee1Francisco Coelho dos Santospt_BR
dc.contributor.referee2Ronaldo de Noronhapt_BR
dc.contributor.referee3José Márcio Pinto de Moura Barrospt_BR
dc.creatorRafael Sanzio Nunes Fonsecapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T06:48:24Z-
dc.date.available2019-08-13T06:48:24Z-
dc.date.issued2011-05-23pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8LYFKE-
dc.description.abstractThis essay presents the results of a sociological research that concerns what may be called the indie music scene of Belo Horizonte. More specifically, it seeks to ascertain the career patterns within such a scene. While the concept of career, as understood in its relationship with the so-called Chicago School, tries to cope with the subjective choices of agents (bands) before the objective possibilities they face in their daily activity, the term scene aspires to join the present-day's perspective, which develops according to a diversity of disciplinary domains. One aim is to point to the inadequacy of a theoretical construct that intends to delimit the population under study according to stylistic definitions or formal/entrepreneurial ones. At the same time it refers to the reality of the band's activities, in the form of a network constituted by them in the occasions that they succeed each other onstage as a way of bounding the intended sociological synthesis' referralpt_BR
dc.description.resumoO presente trabalho visa apresentar os resultados de pesquisa sociológica acerca do que se convencionou denominar cena musical indie belo-horizontina. Mais especificamente, se busca averiguar os padrões de carreira no interior de tal cena. Enquanto o conceito de carreira, tal como compreendido em sua vinculação à chamada Escola de Chicago, busca dar conta das escolhas subjetivas dos agentes (bandas) vis-à-vis as possibilidades objetivas que defrontam em sua atividade cotidiana, o termo cena ambiciona associar o empreendimento à perspectiva hodierna de mesmo nome, que grassa nos mais diversos domínios disciplinares. Busca-se apontar para a impropriedade de uma construção teórica que pretendesse partir de definições estilísticas ou formais/empresariais para chegar à população sob estudo, ao mesmo tempo em que se recorre à própria realidade da prática das bandas, na forma da rede constituída pelas mesmas nas ocasiões em que se sucedem aos palcos da cidade, para delimitar o referente das sínteses sociológicas pretendidaspt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIndiept_BR
dc.subjectCarreirapt_BR
dc.subjectCenapt_BR
dc.subjectAnálise de redes sociaispt_BR
dc.subjectBelo Horizontept_BR
dc.subject.otherSociologiapt_BR
dc.subject.otherMúsica alternativa Belo Horizontept_BR
dc.subject.otherMúsica popularpt_BR
dc.titleA cena musical indie em Belo Horizonte: novos padrões de carreira no interior de uma cena localpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_rafael_s_nzio_nunes_fonseca_ppgs_2009677310.pdf2.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.