Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8MBF5R
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antonio Julio de Menezes Netopt_BR
dc.contributor.referee1Célia Regina Vendraminipt_BR
dc.contributor.referee2Marlene Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee3João Bosco Laudarespt_BR
dc.contributor.referee4Hormindo Pereira de Souza Juniorpt_BR
dc.creatorAdilene Goncalves Quaresmapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T10:13:09Z-
dc.date.available2019-08-12T10:13:09Z-
dc.date.issued2011-02-18pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8MBF5R-
dc.description.abstractThe present thesis of Doctorate had the aim of analyzing the relation between work-education. Starting with the research question that notes an absence seizure of the pedagogical aspects of work-education relation on studies about the work-education themes, we pursuit to identify and comprehend the philosophical and pedagogical aspects of this relation in an emancipatory perspective of education. The theoretical research, therefore, understood the discussion about work and pedagogy in the relation work-education. As a starting point, the research considers work category as first order intercession on human sociability process, trying to understand the ontological dimension of work. The theoretical reference used had Marx (2002, 1987 and 1980), Lukács (1979), Dewey (1952), Freire (2008,2006,2005,1983 e 1978), Organista (2006), Pochmann (2009) e Dal Rosso (2008), Menezes Neto (1999, 2001 and 2003), Frigotto (2003 e 2009), Kuenzer (1988, 1992 and 2007), Soares (2000), Machado (2005), Savianni (2005, 2006 e 2007), Souza Junior (2010) e Pistrak (2010), among others, for the comprehension of the relation between work and education. The empirical research was performed in three schools of settlements of the MST in Minas Gerais and understood in the data collection observations of classroom activities, questionnaires and interviews with students, educators and leaders of the Movement. In the course of theoretical research and methodological treatment of data, the references are based on the dialectical materialism, undertaking a qualitative study, combined with quantitative analysespt_BR
dc.description.resumoA presente tese de Doutorado teve o objetivo de analisar a pedagogia da relação trabalho-educação, cujo sujeito de pesquisa foi a experiência do Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra, em escolas de assentamentos em Minas Gerais. Partindo do problema de pesquisa que constata a falta de apreensão dos aspectos pedagógicos da relação trabalho-educação nos estudos sobre a temática trabalho-educação, busca-se identificar e compreender os aspectos filosóficos e pedagógicos da relação trabalho-educação numa perspectiva emancipatória. A pesquisa teórica, portanto, compreendeu a discussão sobre o trabalho e a pedagogia da relação trabalho-educação. Tomando como ponto de partida a consideração da categoria trabalho como mediação de primeira ordem no processo de sociabilidade humana, busca-se compreender a dimensão ontológica do trabalho. O referencial teórico utilizado compreendeu Marx (2002, 1987 e 1980), Lukács (1979), Dewey (1952), Freire (2008,2006,2005,1983 e 1978), Organista (2006), Pochmann (2009) e Dal Rosso (2008), dentre outros, para a compreensão do trabalho e Menezes Neto (1999, 2001 e 2003), Frigotto (2003 e 2009), Kuenzer (1988, 1992 e 2007), Soares (2000), Machado (2005), Saviani (2005, 2006 e 2007), Souza Junior (2010) e Pistrak (2010), dentre outros, para a compreensão da relação trabalho-educação. A pesquisa empírica foi realizada em três escolas de assentamentos do MST em Minas Gerais e compreendeu, na coleta de dados, observações de atividades em sala de aula, questionários e entrevistas com educandos, educadores e lideranças do Movimento. No percurso da pesquisa teórica e no tratamento metodológico dos dados orienta-se no referencial teórico-metodológico do materialismo dialético, empreendendo uma análise qualitativa, combinada com análise quantitativapt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTrabalho-educaçãopt_BR
dc.subjectPedagogia Dialéticapt_BR
dc.subjectMSTpt_BR
dc.subject.otherMovimento dos Trabalhadores Rurais sem Terra Minas Geraispt_BR
dc.subject.otherTrabalho Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherMovimentos sociais ruraispt_BR
dc.subject.otherEducação ruralpt_BR
dc.titleA relação trabalho-educação e o projeto político-pedagógico do MST: uma prática em construção em escolas de assentamentos em Minas Geraispt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_adilenegquaresma_educa__o_elementos_pr__textuais___1_.pdf134.51 kBAdobe PDFView/Open
tese_adilenegquaresma_educa__o_final.pdf2.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.