Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8RYQ5L
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carmem Lucia Eitererpt_BR
dc.contributor.referee1Analise de Jesus da Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Leoncio Jose Gomes Soarespt_BR
dc.creatorPaula Cristina Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T00:08:45Z-
dc.date.available2019-08-12T00:08:45Z-
dc.date.issued2011-12-01pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8RYQ5L-
dc.description.abstractThis master thesis was developed at an adult education literacy class located in a municipal school of Belo Horizonte and main goal was to understand possible factors internal to the educational process that could contribute to these students, young adults and the elderly remain in the study. To this end, the literature review was about permanence and interruption of studies of people from EJA and literacy practices. We develop a qualitative research and seek a class in which the number of students remained somewhat stable in the passage of a school year to another. We conduct classroom observations, semi-structured interviews with educators and learners, and analysis of documents that guide EJA in the city of Belo Horizonte. We conclude that it is not possible to separate internal and external factors to the classroom that can contribute to the permanence of students in studies from EJA. We found that the pedagogical action of the educator is apparently rooted in a practice of traditional features, with an emphasis on activities aimed at acquiring the skills of reading, writing and arithmetic, without, however, ignore the relational aspect of the public and the specificities of EJA. The matter of individual will and the labor factor of three students, and the pursuit of autonomy, already addressed in other studies, evidence gained from our analysis on factors that could motivate these students to remain in school. We therefore conclude that there may be a correlation between the educational process implemented in an adult education class and stay in school.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa de mestrado desenvolveu-se junto a uma turma de alfabetização de EJA localizada em uma escola municipal de Belo Horizonte e teve como objetivo geral compreender possíveis fatores internos ao processo educativo que pudessem contribuir para que seus/suas estudantes, jovens, adultos/as e idosos/as, permanecessem nos estudos. Para tanto, a revisão de literatura versou sobre permanência e interrupção dos estudos de educandos e educandas da EJA e práticas de alfabetização. Desenvolvemos uma pesquisa qualitativa e buscamos uma turma em que não tivesse ocorrido interrupção dos estudos pelos educandos na passagem de um ano letivo a outro. Identificamos uma turma na qual a maioria dos/as estudantes se manteve frequente nesse período delimitado. Realizamos observação em sala de aula, entrevistas semiestruturadas com educadora e alfabetizandos/a e análise de documentos que orientam a EJA no município de Belo Horizonte. Concluímos que não é possível dissociar fatores internos e externos à sala de aula que possam contribuir para a permanência nos estudos de estudantes da EJA. Verificamos que a ação pedagógica da educadora aparentemente se alicerçava numa prática de cunho tradicional, com ênfase em atividades que visavam à aquisição das habilidades de leitura, escrita e cálculo, sem, contudo, desconsiderar o aspecto relacional e as especificidades do público da educação de pessoas jovens, adultas e idosas. A questão laboral e a vontade individual de três educandos, além da busca de autonomia, já tratadas em outras pesquisas, ganharam evidência em nossa análise sobre fatores que poderiam motivar esses/as educandos/as a permanecerem estudando. Concluímos, portanto, que pode haver correlação entre um processo pedagógico implementado em uma turma de EJA e a permanência nos estudos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAlfabetizaçãopt_BR
dc.subjectPermanênciapt_BR
dc.subjectEJApt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherAlfabetização  pt_BR
dc.subject.otherEducação de adultos  pt_BR
dc.titleAlfabetizandos/as na EJA: as razões da permanência nos estudospt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_paula_cristina_silva_oliveira.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.