Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8UARCP
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Rosaria da Silva Justipt_BR
dc.contributor.referee1Paula Cristina Cardoso Mendonçapt_BR
dc.contributor.referee2Gilson de Freitas Silvapt_BR
dc.contributor.referee3Danusa Munfordpt_BR
dc.creatorPaula Paganini Costapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T05:43:30Z-
dc.date.available2019-08-14T05:43:30Z-
dc.date.issued2012-02-15pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8UARCP-
dc.description.abstractIn this study, we investigate the process of knowledge co-construction in a modelling-based teaching context. For us, co-construction is a process in which there are interactions between the teacher and the student(s), or between the students, resulting in construction of knowledge. The aims of this study are to discuss: which are the main elements of the teachers actions that favour the occurrence of co-construction in the investigated context; which are the main skills showed by the students during the co-construction in such a context; the possibility of the co-construction being fostered by the students themselves (and how this process occurs); and general characteristics of the co-construction occurred in modelling-based teaching contexts. Data were collected in a second-grade class of the medium level in a public school in Belo Horizonte. In this class, the teaching of ionic bonding occurred from a modelling-based didactic unit that was previously validated in other teaching and research contexts. All the lessons were video-recorded and transcribed. From the transcriptions, we identified 18 moments in which the co-construction took place. The detailed analysis of such moments supported the characterization of both teachers actions and skills showed by students. Among other important aspects, our results made it evident that the most frequent actions used by the teacher were those concerning questioning students; the skills related to the elaboration of models were those most often shown by students; and the students were really able to foster the knowledge co-construction of their colleagues. From our results, we conclude that investigative activities, like the modelling-based ones, can favour the knowledge co-construction process. Therefore, we acknowledge the use of such activities in different teaching context as a way to contribute to a more comprehensive and authentic science learning.pt_BR
dc.description.resumoNeste trabalho, investigamos o processo de co-construção do conhecimento em situações de ensino fundamentadas em modelagem. Assumimos o significado de co-construção como processo no qual há interações entre professor e estudante(s), ou entre os próprios estudantes, que resulta em construção de conhecimento. O trabalho tem por objetivo discutir: quais são os principais elementos da atuação do professor no sentido de favorecer o processo de co-construção no contexto investigado; quais são as habilidades manifestadas pelos estudantes durante o processo de co-construção; a possibilidade de os próprios estudantes fomentarem o processo de co-construção dos colegas (e como isto ocorre); e características da co-construção ocorrida em situações de ensino fundamentadas em modelagem. Os dados foram coletados em uma turma de segundo ano do ensino médio de uma escola pública noturna da Região Metropolitana de Belo Horizonte. O ensino de ligações iônicas nesta turma ocorreu a partir de uma unidade didática fundamentada em modelagem previamente validada em outras situações de ensino e pesquisa. Todas as aulas foram gravadas em vídeo e transcritas. A partir das transcrições, identificamos 18 momentos em que a co-construção ocorreu. A análise detalhada desses momentos permitiu caracterizar as ações da professora e as habilidades manifestadas pelos estudantes. Dentre outros aspectos importantes, os resultados evidenciam que as ações mais frequentemente utilizadas pela professora foram aquelas relacionadas a questionamentos; as habilidades relacionadas à elaboração de modelos foram as mais manifestadas pelos estudantes; os estudantes foram capazes de fomentar o processos de co-construção do conhecimento dos colegas. A partir de nossos resultados, concluímos que atividades investigativas, como as baseadas em modelagem, podem favorecer o processo de co-construção de conhecimento. Por isso, defendemos a utilização dessas atividades em contextos variados de ensino de forma a contribuir para uma aprendizagem mais ampla e autêntica de Ciências.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectConhecimentopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectInclusão socialpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherCiencia  Estudo e ensinopt_BR
dc.titleEstudo do processo de co-construção de conhecimento em um contexto de ensino fundamentado em modelagempt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertac_a_o_paula_paganini_vfinal.pdf2.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.