Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-8YWP4H
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Allan Claudius Queiroz Barbosapt_BR
dc.contributor.referee1Carlos Alberto Goncalvespt_BR
dc.contributor.referee2Marcelo Alvim Sciannipt_BR
dc.creatorMaria de Lourdes Moreira Bragapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T20:37:41Z-
dc.date.available2019-08-14T20:37:41Z-
dc.date.issued2012-06-29pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8YWP4H-
dc.description.abstractThe human resource management, while organizational practice and field of theoretical discussion, occupies a prominent place among the dimensions of interest academic and management. Trying to understand its peculiarities and nuances, this work presents a comparative study conducted on companies in the wine industry in Brazil and Portugal. Through qualitative-descriptive research carried out in ten portuguese companies as well as in five Brazilian companies the results obtained from semi-structured interviews and document analysis allowed to consider that the way the companies studied in the two countries coordinate their Managements of Human Resources is very similar. The competitiveness of companies have in their managers and winemakers a central references, while the activity of human resources is restricted to a more technical field. The conclusions point to the evidence related common features in the companies studied in the two countries, namely, family background, which shows a model of organization and management with the presence of traits and values in business that extend to relationships with employees, even with requirements of behaviors consistent with the ideals advocated by the family. Aspects such as loyalty and trust have been identified in the interviews as elements that permeate the daily life of these organizations.pt_BR
dc.description.resumoA gestão de recursos humanos, enquanto prática organizacional e campo de debate teórico, ocupa lugar de destaque entre as dimensões de maior interesse acadêmico e gerencial. Procurando compreender suas peculiaridades e nuanças, esta dissertação apresenta estudo comparativo realizado em empresas do setor vitivinícola do Brasil e Portugal. Com base em pesquisa qualitativadescritiva realizada em dez empresas portuguesas e em cinco brasileiras, os resultados, obtidos por meio de entrevistas semiestruturadas e análise documental, permitiram considerar que a forma como as empresas estudadas nos dois países articulam sua gestão de recursos humanos é muito similar. A competitividade das empresas tem em seus gestores e enólogos as referências centrais, estando a atividade de recursos humanos restrita a um campo mais técnico. As considerações finais apontam evidências ligadas a uma característica comum nas empresas estudadas nos dois países: a origem familiar, o que denota um modelo de organização e gestão com traços e presença de valores no negócio que se estendem às relações com os funcionários, até mesmo como exigências de um comportamento coerente com os ideais preconizados pela família. Lealdade e confiança foram identificados nas entrevistas como elementos que permeiam o cotidiano dessas organizaçõespt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectGestão de recursos humanospt_BR
dc.subjectSetor vitivinícolapt_BR
dc.subjectOrganizações familiarespt_BR
dc.subjectEmpresas vitivinícolaspt_BR
dc.subject.otherIndústria vinícola Portugalpt_BR
dc.subject.otherIndústria vinícola Brasilpt_BR
dc.subject.otherRecursos humanospt_BR
dc.subject.otherAdministração de pessoalpt_BR
dc.titleGestão de Recursos Humanos no setor vitivinícola: um estudo comparativo Brasil Portugalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lourdinha_vers_ofinal2012junho__4_.pdf1.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.