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dc.contributor.advisor1Carmem Lucia Eitererpt_BR
dc.contributor.referee1Analise de Jesus da Silvapt_BR
dc.contributor.referee2Maria da Conceicao F Reis Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee3Liliane dos Santos Jorgept_BR
dc.contributor.referee4Rogerio Cunha de Campospt_BR
dc.creatorErica Paula Fradept_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T05:03:11Z-
dc.date.available2019-08-13T05:03:11Z-
dc.date.issued2012-08-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-8ZLLFB-
dc.description.abstractThis research was developed with History teachers in early career which work in Youth and Adults Education. The main objective of the research is to understand how these teachers construct their pedagogical practices as well what is their perception about their students and the specificities of this modality of teaching. During the process of data collection we used methodological procedures which involve observation and interview. The research has four History teachers as subjects, with one to a maximum of five years of experience. All of them teach in Public Schools of Minas Gerais Government, located in Belo Horizonte. The choice of observing History teachers was made by the formation of the researcher in the area and her previous experience as a teacher of this subject in the Project of Elementary Education for Youth and Adults developed at UFMG. The results indicate that, during their initial formation, the teachers didn't know the modality in which they currently work, thus their first contact with the area occurred at the school place. Considering the experience at the modality and the dialogues with teachers or school employees, the educators built practices they judged to be the most appropriate for the modality. We concluded that although the teachers dont have specific training to work in Youth and Adults Education, their practices and perceptions about the modality and of their students happens in different ways. Some of them, considering their own experience, characterized by rights and wrongs, they try to build an action they understand to be appropriate since they recognize its audience as distinct from that of regular education and who therefore have different demands. Others, however, fail to realize the specificities of the modality and implement practices and materials from the regular education. We believe this paper contributes to the study area, since it search to analyze how these professionals perform and understand their action. Thus it contributes to meet the demands of teacher training more adequately.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa desenvolveu-se com professores de História em início de carreira que atuam na EJA, tendo, como objetivo central, compreender como eles constroem suas práticas pedagógicas e como percebem seus educandos e as especificidades dessa modalidade de ensino. Assim, a coleta de dados envolveu a observação em sala de aula e entrevista com quatro professores de História, com um a no máximo cinco anos de experiência docente que atuavam na modalidade presencial da Rede Estadual de Minas Gerais do município de Belo Horizonte. A escolha desses professores se deu devido a nossa formação acadêmica e à experiência anterior, como professora de História no Projeto de Ensino Fundamental de Jovens e Adultos desenvolvido na UFMG. Quanto aos resultados obtidos, verificamos que os docentes não receberam, durante a formação inicial, conhecimento a respeito dessa modalidade de ensino logo o primeiro contato com esse público deu-se no próprio espaço escolar. Assim, partindo da própria experiência e dos diálogos com docentes e/ou funcionários da escola onde trabalhavam construíram práticas que julgavam ser mais adequadas para seus alunos. Assim, eles não possuíam formação específica para atuar na EJA, portanto, os caminhos construídos em sua práticas e as percepções sobre essa modalidade e seus educandos se deram de maneiras distintas. Alguns, através da própria experiência, marcada por erros e acertos, buscaram construir práticas que se adequassem ao público distinto daquele do ensino regular; outros, porém, não conseguiram perceber as especificidades dessa modalidade de ensino transpondo práticas e materiais do ensino regular. Acreditamos que o trabalho traz contribuições para o campo na medida em que partindo de tais profissionais fazem e compreendem de sua ação, como busca mostrar essa pesquisa, pode-se procurar atender mais adequadamente as demandas da formação docente.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProfessores iniciantes e prática pedagógicapt_BR
dc.subjectEJApt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherHistoria  Estudo e ensino  pt_BR
dc.subject.otherPrática de ensinopt_BR
dc.subject.otherEducação de adultospt_BR
dc.titleA construção da prática pedagógica: um estudo com professores iniciantes de história na EJApt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
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