Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-94QMPF
Type: Monografias de Especialização
Title: Considerações para articular o ensino da Matemática do 5º e 6º anos do Ensino Fundamental com base na comparação entre as abordagens dos conteúdos em livros didáticos
Authors: Cristina das Graças Alves Barbi
First Advisor: Nora Olinda Cabrera Zuniga
Abstract: Este trabalho investiga os livros didáticos do 5o e 6o anos do Ensino Fundamental, adotados em uma escola privada de Belo Horizonte. O objetivo é analisar as abordagens sobre conteúdos matemáticos nesses livros, visando contribuir para uma melhor articulação entre os mesmos. Com base na comparação entre essas abordagens, observaram-se lacunas ou incoerências, no conteúdo ou na metodologia, principalmente nos campos da Geometria e das Grandezas e Medidas. Também foi possível verificar um descompasso metodológico interno aos próprios livros.
Abstract: This paper investigates the textbooks used by teachers and students in fifth and sixth grades at an elementary school in Belo Horizonte-MG-Brazil. It intends to detect and analyze the approaches within mathematical subjects, aiming to build a better articulation of these subjects. Based on these comparisons, this paper seeks to observe if there are any gaps in the subjects or in the methodologies employed. The result shows that the gap is found mostly in the fields of Geometry and Magnitudes and Measures. It is also possible to verify an internal methodological mismatch between the very textbooks.
Subject: Matemática
Ensino fundamental Currículos
Livros didáticos Avaliação
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-94QMPF
Issue Date: 5-Jul-2012
Appears in Collections:Especialização em Matemática Para Professores

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
monografia___vers_o_final.pdf4.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.