Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-966GGX
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eduardo Fleury Mortimerpt_BR
dc.creatorClarissa Rodriguespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T13:37:38Z-
dc.date.available2019-08-10T13:37:38Z-
dc.date.issued2010-08-27pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-966GGX-
dc.description.abstractThe scientific literacy is a subject for discussion in official documents and in the community of researchers in science education. In this work we investigate the scientific literacy of high school students through the appropriation of scientific language in different types of textual sequences. In order to do that, we analyze some texts produced by students of a public state school i n Belo Horizonte, who have participated in the Project Water in Focus. This project proposes to discuss some chemical concepts from an approach that considers the relationships between science, technology and society that permeate discussions on water quality in urban environments, such as Pampulha Lake, postcard of Belo Horizonte. To examine the texts produced by students, we use initially the NVivo® software that permits coding passages of texts and searching for words, phrases, etc. The analysis of the texts took into account the total number of words; the presence of physical, chemical and biological parameters; the themes developed in the texts; and also the kinds of textual sequences. This analysis indicates different degrees of appropriation of the scientific language and different scientific literacy levels among the students.pt_BR
dc.description.resumoO letramento científico é um tema de debate em documentos oficiais e na comunidade de pesquisadores em ensino de ciências. Neste trabalho investigamos o letramento científico de estudantes do ensino médio por meio da apropriação da linguagem científica em diferentes tipos de sequências textuais. Para isso, analisamos alguns textos produzidos por alunos de uma escola pública estadual de Belo Horizonte que participaram do Projeto Água em Foco. Esse projeto propõe discutir alguns conceitos químicos a partir de uma abordagem que considera as relações entre ciência, tecnologia e sociedade que permeiam as discussões sobre a qualidade da água em ambientes urbanos, partindo de uma situação local que é a qualidade da água da Lagoa da Pampulha, cartão postal da cidade de Belo Horizonte. Para analisar os textos produzidos pelos alunos utilizamos, inicialmente, o software NVIVO® que permite codificar passagens do texto e realizar buscas de palavras, frases, etc. A análise dos textos levou em consideração o total de palavras, a presença dos parâmetros físico-químicos e biológicos, os temas desenvolvidos nos textos, além dos tipos de sequências textuais presentes. As análises apontam diferentes graus de apropriação da linguagem científica e níveis de letramento científico dos estudantes.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectConhecimentopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectInclusão socialpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherCiencia  Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherCiencia e tecnologia  Aspectos sociais pt_BR
dc.titleAbordagem CTS e possibilidades de letramento científico no Projeto Água em Foco: tipos textuais e linguagem científicapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
clarissarodriguesdisserta__o.pdf578.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.