Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-99JGQV
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jussara de Loiola Araujopt_BR
dc.contributor.referee1Otávio Roberto Jacobinipt_BR
dc.contributor.referee2Regina Helena de Oliveira Lino Franchipt_BR
dc.contributor.referee3Maria da Conceicao F Reis Fonsecapt_BR
dc.contributor.referee4Orlando Gomes de Aguiar Juniorpt_BR
dc.contributor.referee5Teresinha Fumi Kawasakipt_BR
dc.creatorWanderley Sebastião de Freitaspt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T11:57:12Z-
dc.date.available2019-08-11T11:57:12Z-
dc.date.issued2013-06-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-99JGQV-
dc.description.abstractThis research aimed to understand how the mathematization process had developed through a modelling project that was oriented towards Critical Mathematics Education. A group of voluntary students of the third year of the technical course, that was integrated into Mechanical high school in Minas Gerais Federal Institute of Education, Science and Technology, took part in the environment built for developing this project. A qualitative methodological approach was adopted in order to investigate and analyze the empirical material produced. The accomplishment of this study was based upon authors on Mathematics Education mainly Ubiratan DAmbrósio and Skovsmose as well as those on Education, namely Paulo Freire and Giroux, whose ideas come from a common core to strengthen Education towards the human emancipation. The outcomes showed that the mathematization process was developed where ideologies from different school activities, which the students used to achieve, met one another, focusing on mathematics teaching/learning situations and, also, on disciplines of technical areas. If, on one hand, there were marks of Ideology of Certainty in the beginning of the mathematization process, issued from the traditional school mathematics, on the other hand that ideology became weaker because of the partnership between the modelling group and the new technologies, as well as the way mathematics and its uses are conceived by some disciplines of the technical areas. However, the conception of education for critical consciousness and dialogical education defended by Paulo Freire, understood to be developing the project, contributed greatly to drive the participants to analyze carefully the complex socio-economic and political relationship associated with the exploration/exploitation of minerals and the development of the towns that constitute the region of Alto Paraopeba/BR.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa buscou compreender como se desenvolveu o processo de matematização em um projeto de modelagem orientado na perspectiva da Educação Matemática Crítica. O ambiente construído para o desenvolvimento do projeto contou com a participação de um grupo de alunos voluntários do terceiro ano do curso técnico integrado ao médio de Mecânica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais. Foi adotada uma abordagem metodológica qualitativa na condução da investigação e análise do material empírico produzido. Para subsidiar minhas análises, busquei autores do Campo da Educação Matemática, com destaque para Ubiratan DAmbrósio e Skovsmose, bem como do Campo da Educação, como Paulo Freire e Giroux, cujas ideias partem de um núcleo comum em defesa do fortalecimento da educação na direção da emancipação humana. Os resultados mostraram que o processo de matematização foi tecido em um ambiente onde se entrecruzaram as ideologias trazidas das diferentes esferas das atividades escolares vivenciadas pelos participantes do projeto, com destaque para os ambientes de ensino e aprendizagem de matemática e das disciplinas das áreas técnicas. Se por um lado o processo de matematização contou, em seu início, com as marcas que alimentam a Ideologia da Certeza advindas da tradição da matemática escolar, por outro lado, o enfraquecimento dessa ideologia foi possibilitado pela parceria firmada entre o grupo de modelagem e as novas tecnologias, bem como da forma com que a matemática e suas aplicações são concebidas por algumas disciplinas das áreas técnicas. Além disso, a concepção de educação problematizadora e dialógica, tal como defende Paulo Freire, vislumbrada para o desenvolvimento do projeto, contribuiu sobremaneira para que os participantes debruçassem na análise da complexa relação socioeconômica e política associada com a exploração mineral e o desenvolvimento dos municípios que compõem a região do Alto Paraopeba.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMatematizaçãopt_BR
dc.subjectModelagempt_BR
dc.subjectEducação matemática críticapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherModelos matematicospt_BR
dc.subject.otherMatematica  Estudo e ensino  pt_BR
dc.titleA matematização crítica em projetos de modelagempt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_do_wanderley_a_matematiza__o_cr_tica_em_projetos_de_modelagem.pdf5.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.