Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9AHJGA
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Noel Torres Juniorpt_BR
dc.contributor.referee1Marcio Augusto Goncalvespt_BR
dc.contributor.referee2Dario Ikuo Miyakept_BR
dc.creatorAntônio Carlos Rodriguespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T00:24:56Z-
dc.date.available2019-08-10T00:24:56Z-
dc.date.issued2013-05-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9AHJGA-
dc.description.abstractCustomers interact with organizations to obtain services. ln interacting with organizations, customers consciously and unconsciously filter experience clues and organize them into a set of impressions, some more rational or calculative and others more emotional. Clues fall into three main categories: functional clues, mechanic clues, and human clues. This research aims to describe the approach of service clue to understanding the key dimensions that affect the quality of service. The health sector was chosen for its importance and peculiarities regarding other. To achieve this goal we performed a case study of a clinical oncology treatment prominent industry, which allowed a new point ofview on quality services. The instruments used were interviews, questionnaires and document analysis for data collection. The approach of the service clues allowed a different quality traditionally used. The results of the research revealed the need to understand the senrice from the perspective of lived experience and desired by customers. lt appears today a great emphasis on quality management systems regarding the reliability aspects associated with the process, clearly linked to functional clue, to the detriment of human and mechanical clues. The last two are more targeted by the leaders than by quality management systems adopted. I\/luch of the quality tools used by the organization is basic character, indicating that the future can be adopted more sophisticated tools to obtain more meaningful results. It is concluded that the service quality has more dimensions than the quality in manufacturing. lt is notenough to ensure the functional clue. The way and the environment in which it is delivered affect the perception of qualiw by the customer. ln this direction, the organization needs to know everything that customers feel about this experience in the customer service.pt_BR
dc.description.resumoPara obter um serviço, os clientes interagem com organizações. Ao interagirem, eles, conscientemente ou não, filtram os sinais e os organizam em um conjunto de impressões, algumas racionais e emocionais. Os sinais dividem-se três categorias: funcionais, mecânicos e humanos. Este trabalho tem por objetivo descrever a abordagem dos sinais da qualidade para o entendimento das principais dimensões que afetam a qualidade do serviço. O setor de saúde foi escolhido por sua importância e peculiaridades em relação aos demais. Para alcançar tal objetivo foi realizado um estudo de caso de uma clínica de tratamento oncológico de destaque setorial, o qual permitiu um novo olhar para sobre a qualidade em serviços. Aplicaram-se entrevistas, questionários e análise de documentos para a coleta de dados. A abordagem dos sinais permitiu uma visão diferente da qualidade tradicionalmente usada. Os resultados da pesquisa revelaram a necessidade de compreender o serviço na perspectiva da experiência vivenciada e desejada pelos clientes. Constata-se hoje uma grande ênfase nos sistemas de gestão da qualidade quanto aos aspectos associados à confiabilidade do processo, nitidamente ligados aos sinais funcionais, em detrimento aos sinais mecânicos e humanos. Estes últimos são mais direcionados pelas lideranças do que pelos sistemas de gestão da qualidade adotados. Grande parte das ferramentas da qualidade usada pela organização e de caráter básico, indicando que no futuro poderão ser adotadas ferramentas mais sofisticadas, para obter resultados mais significativos. Concluiu-se que a qualidade em serviço apresenta mais dimensões do que a qualidade em manufatura. Não basta garantir a funcionalidade do serviço. A forma e o ambiente onde ele é entregue afetam a percepção de sua qualidade pelo cliente. Nesta direção, a organização precisa conhecer tudo o que clientes sentem em relação àquela experiência proporcionada pelo serviço.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectQualidadept_BR
dc.subjectSinais de qualidadept_BR
dc.subjectServiçospt_BR
dc.subjectSaúdept_BR
dc.subject.other Administração estratégicapt_BR
dc.subject.other  Logística empresarialpt_BR
dc.subject.otherSaúde Administraçãopt_BR
dc.titleCompreendendo os sinais da qualidade na saúde: um estudo de caso de uma clínica de tratamento oncológicopt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
antonio_carlos_rodrigues.pdf12.5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.