Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9AYJ95
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Jussara de Loiola Araujopt_BR
dc.contributor.referee1Jonei Cerqueira Barbosapt_BR
dc.contributor.referee2Juarez Tarcisio Dayrellpt_BR
dc.creatorIlaine da Silva Campospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T09:35:06Z-
dc.date.available2019-08-13T09:35:06Z-
dc.date.issued2013-07-02pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9AYJ95-
dc.description.abstractThe investigation focus of this research is the student involvement in the mathematical modeling learning environment. One of the hypotheses is that students foreground and background influence the way they engage in this learning environment. Background refers to the cultural and socio-political status of an individual, whereas foreground refers to the individual's perspectives towards the future (SKOVSMOSE, et. al., 2009). In order to understand the different types of student involvement, we have referred to the Relation to Knowledge theory developed by Bernard Charlot (2000). The context of the research was the discipline Mathematics A, offered to undergraduates attending the first year of the Public Management program at the Federal University of Minas Gerais (Universidade Federal de Minas Gerais UFMG). Mathematics A includes Differential and Integral Calculus, containing examples of application on the Humanities field. As part of the activities, the teacher proposed the development of mathematical modeling projects, whose themes were chosen by the groups of students who have developed it. The subjects of the research were 10 students, participants of two of these groups. By having the objective of understanding how the student involvement in modeling environment is related to their backgrounds and foregrounds, this research is of qualitative nature. The methodological procedures were not structured observations and semi-structured interviews and participants. In the present dissertation, data are organized and analyzed in categories, each one composed by a group of episodes. From this analysis, the starting categories were organized in three larger discussion categories: task division as access possibility; relation to the theme and leadership; interest for the theme, foregroumd involvement and transformation. Results indicate to the fact that individual foregrounds and backgrounds suggest different kinds of involvement in modeling environment and in order to understand these involvements, it is also necessary to analyze how the background and foregrounds manifest in the collective relationships developed between subjects involved in modeling environment.pt_BR
dc.description.resumoO foco de investigação desta pesquisa é o envolvimento de alunos em ambientes de aprendizagem de modelagem matemática. Uma das hipóteses da pesquisa é que o background e o foreground dos alunos interferem na maneira como eles se envolvem nesse ambiente de aprendizagem. O background refere-se às origens culturais e sociopolíticas de um indivíduo, e o foreground, às perspectivas do indivíduo em relação ao futuro (SKOVSMOSE, et. al., 2009). A fim de compreender os diferentes tipos de envolvimento dos alunos, busquei apoio na teoria da relação com o saber de Bernard Charlot (2000). O contexto da pesquisa foi a disciplina Matemática A, ofertada para o primeiro período do curso de Gestão Pública, da Universidade Federal de Minas Gerais. O conteúdo previsto para essa disciplina é o de Cálculo Diferencial e Integral, com exemplos de aplicações voltados para a área de Ciências Humanas. Como parte das atividades, foi proposto, pela professora, o desenvolvimento de projetos de modelagem matemática, cujos temas eram escolhidos pelos grupos de alunos que os desenvolveram. Os sujeitos da pesquisa foram 10 alunos, integrantes de dois desses grupos. Por ter o objetivo de compreender como o envolvimento dos alunos em ambientes de modelagem se relaciona com seus backgrounds e foregrounds, esta pesquisa é de natureza qualitativa. Os procedimentos metodológicos foram observações não estruturadas e participantes e entrevistas semiestruturadas. Na presente dissertação os dados estão organizados e analisados em categorias, cada uma composta por um grupo de episódios. A partir da análise, as categorias iniciais foram organizadas em três categorias de discussão mais amplas: divisão de tarefas como possibilidade de acesso; relação com o tema e liderança; interesse pelo tema, envolvimento e transformação de foregrounds. Os resultados apontam para o fato de que os backgrounds e foregrounds dos indivíduos sugerem diferentes tipos de envolvimentos em ambientes de modelagem e que, para compreender esses envolvimentos, faz-se necessário, também, analisar como os backgrounds e foregrounds se manifestam nas relações coletivas desenvolvidas entre os sujeitos envolvidos no ambiente de modelagem.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.subjectEnvolvimentopt_BR
dc.subjectBackgroundpt_BR
dc.subjectModelagem matemáticapt_BR
dc.subjectForegroundpt_BR
dc.subjectAlunospt_BR
dc.subject.otherAlunos  Aspectos sociais pt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherAprendizagempt_BR
dc.subject.otherMatematica  Estudo e ensino  pt_BR
dc.titleAlunos em ambientes de modelagem matemática: caracterização do envolvimento a partir da relação com background e o foregroundpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.