Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9AYJL5
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Alice de Lima Gomes Nogueirapt_BR
dc.creatorJoão Eduardo Quadrospt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T11:33:34Z-
dc.date.available2019-08-11T11:33:34Z-
dc.date.issued2013-06-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9AYJL5-
dc.description.abstractThis study is placed in the social context of the expanding search for bilingual kindergarten schools made by socially privileged families. In order to interpret this event, I considered, as a sociological assumption, the existence of relations between the positions held by subjects in the social space and their respective education strategies. Therefore, the aims of the investigation were to trace the socioeconomic and sociocultural profile of families who choose bilingual kindergarten in Belo Horizonte and to examine the reasons that lead them to make such a decision. The participants were 28 fathers and/or mothers and 12 school professionals (teachers, coordinators and headmasters) who work at three schools that offer bilingual kindergarten in Belo Horizonte. Semi structured interviews were made in order to collect sociocultural and socioeconomic data of the participants and to inquire them about the reasons why parents choose a specific school. On the one hand, the analysis was based on a group of studies that aim to investigate the link between school choice and the different social groups. On the other hand, pieces of research about international cultural capital were also taken into account. International cultural capital is understood as the knowledge, skills and competencies which help subjects to engage confidently in international arenas. The results show that parents whose children attend two of the three schools investigated possess higher international cultural capital. These families tend to choose their school motivated by educative and/or pedagogical characteristics. The families from the other school possess lower cultural capital and they tend to choose the school mainly motivated by pragmatic reasons.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação está inserida no contexto social da intensificação da procura por escolas de Educação Infantil bilíngue por famílias socialmente favorecidas. De forma a interpretar esse fenômeno, foi considerado como pressuposto sociológico a existência de correspondências entre as posições dos sujeitos no espaço social e suas estratégias de escolarização. Assim, a investigação teve como objetivo levantar o perfil sócioeconômico e sóciocultural de famílias que optam por escolas de Educação Infantil bilíngue em Belo Horizonte e examinar as motivações que as levam a fazer tal escolha. Os sujeitos interrogados foram 28 pais e/ou mães e 12 profissionais da educação (professores, coordenadores e diretores) de três escolas que oferecem Educação Infantil bilíngue na capital mineira. Os participantes foram abordados por meio de entrevistas semiestruturadas que visaram coletar dados sócio-econômicos e culturais além de questioná-los sobre as razões da opção pela escola. A análise dos dados apoiou-se por um lado, em um conjunto de pesquisas que investigam o vínculo da escolha do estabelecimento com os diferentes segmentos sociais. Por outro lado, foram consideradas pesquisas sobre o capital cultural internacional, ou seja, a busca e cultivo de conhecimentos, competências e habilidades relevantes para circulação com desenvoltura em meios internacionalizados. Os resultados revelam maior posse de capital cultural internacional por famílias que optam por duas das três escolas pesquisadas. Essas famílias tendem a escolher a escola motivadas por características educativas e/ou pedagógicas. As famílias da outra escola, que possuem menor volume de capital cultural internacional, tendem a escolher a escola motivadas, sobretudo, por características pragmáticas.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscolha da escolapt_BR
dc.subjectInternacionalização dos estudospt_BR
dc.subjectEducação bilínguept_BR
dc.subject.otherEscolha da escolapt_BR
dc.subject.otherLínguas  Estudo e ensino  Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherEducação bilíngüept_BR
dc.titleA opção pela educação infantil bilíngue por famílias de Belo Horizonte: perfil social e motivaçõespt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o___jo_o_eduardo_quadros.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.