Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9AZF56
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Silvania Sousa Nascimentopt_BR
dc.creatorClaudia Franca Prietopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T20:29:16Z-
dc.date.available2019-08-13T20:29:16Z-
dc.date.issued2013-03-22pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9AZF56-
dc.description.abstractThis thesis was developed from the project Barômetro Ciência, café e debate, a Science Cafe promoted by Diretoria de Divulgação Científica da UFMG in partnership with Centro Cultural UFMG and the institutional radio team, 104,5 UFMG Educativa. Science Cafes are public spaces that are configured as a meeting place for the scientific community and civil society discuss about science. This thesis considers the hypothesis that from these meetings can emerge images of science on the speech of the scientific community representatives and images of science on the speech of civil society representatives. The theoretical research highlights the models of public communication of science of Lewestein (2003) and Bernsteins (1990) conception of pedagogical devices, beyond the concepts of multimodality and multimodal environments of Kress (2004) and Martin, Daly and Thurston (2005) and the processes of instructional design of Smith and Ragan (1999). Three different contexts of Science Cafes were analyzed to focus on discursive interactions between scientific community and civil society promoted by the multimodal pedagogical device created by the project. The qualitative approach was the main methodological procedure for information collecting and the thematic analysis of Riessman (2007) was used for the categorization of themes and subthemes at one event selected for analysis. The conclusions were guided through this process of categorization and showed images of science presented in the discourse of the scientific community and of civil society representatives. The most significant contribution of the scientific community was to present science as a complex and nonlinear activity, which has its internal conflicts, that makes mistakes and that cannot provide solutions to the problems in general. On the part of civil society, the most significant contribution was to demonstrate little familiarity with the processes and ways of working of scientific activity, entering in the context of science discussion when they experience problems related to it.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese foi desenvolvida a partir do Projeto Barômetro Ciência, café e debate, um Café Científico promovido pela Diretoria de Divulgação Científica da UFMG em parceria com o Centro Cultural UFMG e a Rádio 104,5 UFMG Educativa. Os Cafés Científicos são espaços públicos que se configuram como um lugar de encontro da comunidade científica e da sociedade civil para discutirem sobre ciência. Partimos da hipótese de que nesse encontro emergem imagens da ciência no discurso da comunidade científica e imagens da ciência no discurso da sociedade civil. O quadro teórico da investigação destacou os modelos de comunicação pública da ciência de Lewestein (2003) e a concepção de dispositivos pedagógicos de Bernstein (1990), além dos conceitos de multimodalidade e de ambientes multimodais de Kress (2004) e Martin, Daly e Thurston (2005) e os processos do design instrucional de Smith e Ragan (1999). Três contextos diferentes de Cafés Científicos foram analisados para a focalização nas interações discursivas entre a comunidade científica e a sociedade civil, promovidas pelo dispositivo pedagógico multimodal criado pelo projeto. A abordagem qualitativa foi o procedimento metodológico principal para a coleta de informações e a análise temática, segundo Riessman (2007), foi empregada para a categorização de temas e subtemas em um evento selecionado para análise. As conclusões foram orientadas por esse processo de categorização e apresentaram as imagens da ciência presentes no discurso dos representantes da comunidade científica e da sociedade civil. A contribuição mais significativa da parte da comunidade científica foi apresentar a ciência como uma atividade complexa, não linear, que possui seus conflitos internos, comete erros e não consegue apresentar soluções para os problemas de forma geral. Da parte da sociedade civil, foi a de demonstrar pouca familiaridade com os processos e as formas de funcionamento da atividade científica, ao entrar no âmbito da discussão sobre ciência quando vivenciam problemas a ela relacionados.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectComunicação pública da ciênciapt_BR
dc.subjectMultimodalidadept_BR
dc.subjectDispositivos pedagógicospt_BR
dc.subjectCafés científicospt_BR
dc.subjectDesign instrucionalpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherTecnologia educacionalpt_BR
dc.subject.otherDivulgaçao cientificapt_BR
dc.titleCafés científicos: interações entre a comunidade científica e a sociedade civil em um espaço público de comunicação da ciênciapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
cl_udia_fran_a_prieto___tese_vers_o_final_19.06.2013_ok_.pdf2.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.