Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9AZFS4
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Francisca Izabel Pereira Macielpt_BR
dc.contributor.referee1Maricilde Oliveira Coelhopt_BR
dc.contributor.referee2Ana Amélia Borges de Magalhães Lopespt_BR
dc.contributor.referee3Isabel Cristina Alves da Silva Fradept_BR
dc.contributor.referee4Monica Yumi Jinzenjipt_BR
dc.creatorKatia Gardenia Henrique da Rocha Campelopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T14:54:26Z-
dc.date.available2019-08-14T14:54:26Z-
dc.date.issued2013-02-25pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9AZFS4-
dc.description.abstractThis study is limited by the number of questions and concerns about the reading school books of used in Primary Education in the closing decades of the nineteenth and early twentieth century, a period corresponding to the First Republic. The research deals more specificallywith the comparative analysis of the books Cuore, Coração, Corazón and Alma e Coração. It is based on the Cultural History assumptions relating to the Education History when it is based on analyses regarding the concepts of representation, imagination, cultural practices, school culture and school books. The Cuore of Edmundo de Amicis is an emblematic work, published in 1886 in Italy, translated into more than twenty languages, and it had numerous adaptations in several countries and it was the inspiration for several works. Brazil, unlike other countries such as Argentina with its Corazón, did not have a Cuore adaptation work, butinspired works that have become true Brazilian hearts. The book Alma e Coração of Hygino Amanajás is considered one of these hearts. Thus, in this research it was used as a source and object of research the books Cuore, Coração, Corazón and Alma e Coração. When operating with a diverse set of sources, it was sought to know and understand: the place occupied by these books in elementary school, the materiality of these forms, the similarities and differences between the works surveyed. The methodological procedures provided a rich and original production. From this perspective, the elements showed some facets of the researchedtextbooks, bringing out light and shade in aspects of primary education, such as the subjects, practices and devices that were involved in this level of education working dynamics. These elements served as parts for the composition of this mosaic that ultimately led to the building of a reading history frame.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho está circunscrito pelo conjunto de indagações e problematizações acerca dos livros de leituras escolares, utilizados no Ensino Primário nas décadas finais do século XIX e iniciais do século XX, período correspondente à Primeira Republica. A pesquisa trata maisespecificamente da análise comparativa dos livros Cuore/Coração, Corazón e Alma e Coração. Fundamenta-se nos pressupostos da História Cultural articulada à História da Educação, ao se basear em análises referentes aos conceitos de representação, imaginário,práticas culturais, cultura escolar e livros escolares. O Cuore de Edmundo de Amicis é uma obra emblemática, publicada em 1886 na Itália, traduzida em mais de vinte idiomas, teve inúmeras adaptações em diversos países e serviu de inspiração para várias obras. O Brasil,diferentemente de outros países como a Argentina com o seu Corazón, não teve uma obra de adaptação do Cuore, e sim obras inspiradas que se tornaram verdadeiros corações brasileiros. O livro Alma e Coração, de Hygino Amanajás, é considerado um desses corações. Por isso,nesta investigação, utilizou-se como fonte e objeto de pesquisa os livros Cuore/Coração, Corazón e Alma e Coração. Ao operar com um conjunto diversificado de fontes, buscou-se conhecer e compreender: o lugar ocupado por esses livros na escola primária; a materialidade desses impressos; as similitudes e diferenças existentes entre as obras pesquisadas. Os procedimentos metodológicos propiciaram uma produção enriquecedora e original. Nessa perspectiva, os elementos evidenciaram algumas facetas dos livros escolares investigados, aolançar luzes e sombras sobre aspectos do ensino primário, tais como: os sujeitos, as práticas e os dispositivos que estiveram envolvidos na dinâmica de funcionamento desse nível de ensino. Esses elementos serviram como peças para a composição deste mosaico que, por fim,resultou por construir um quadro da história da leitura.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLivros escolarespt_BR
dc.subjectHistória da educação escolarpt_BR
dc.subjectHistória da leiturapt_BR
dc.subjectCultura escolarpt_BR
dc.subject.otherLeitura  História  pt_BR
dc.subject.otherEnsino primário Brasilpt_BR
dc.subject.otherLivros  História pt_BR
dc.subject.otherEducação História Século XIX  pt_BR
dc.titleCaleidoscópios de leitura: análise comparatica dos livros Cuore/Coração, Corazón e Alma e Coraçãopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese__finalizada____katia.pdf9.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.