Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9AZGQJ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cynthia Greive Veigapt_BR
dc.contributor.referee1Irlen Antonio Goncalvespt_BR
dc.contributor.referee2Jorge Carvalho do Nascimentopt_BR
dc.contributor.referee3Maria Cristina Soares de Gouveapt_BR
dc.contributor.referee4Monica Yumi Jinzenjipt_BR
dc.contributor.referee5Carla Simone Chamonpt_BR
dc.creatorSolyane Silveira Limapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T14:23:34Z-
dc.date.available2019-08-12T14:23:34Z-
dc.date.issued2013-07-05pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9AZGQJ-
dc.description.abstractThis thesis presents as an object of historical research the formation of children and youth in sailor activities developed in Seamen Apprentices Company of Sergipe and Seaman Students School of Lisbon. The purpose is to discuss that such education was aimed not only the professional training for the supply of the lack of skilled labor for the naval services, but also for the moral education of underprivileged children and young people as a topic for social inclusion. In addition to this issue, the rise of social control by the State was observed in the nineteenth century to the detriment of charitable and philanthropic practice accomplished by other society institutions, noting the emergence of public welfare and the role of the State in the formation of poor children for military staff. The temporal boundaries refer to the establishment date of the Seamen Apprentices Company of Sergipe in 1868 and the transition time and a new organization reopening of this institution in 1905, the Seamen Apprentices School of Sergipe. This timeframe also includes the creation and extinction of Seaman Students School of Lisbon, which operated from 1876 to 1895. To situate historically the theme, a study was conducted about the process of the naval workforce training and the military instruction as an alternative education to underprivileged children. For discussion of the conceptual development of the research field that associated the childhood protection with moralizing, studies on the history of social education developed by Julio Ruiz Berrio were taken as reference. According to this author, as humanity has progressed there was also an increase in the number of marginalized people, including children, and as social structures became more complex, the need for social education has increased, that is, an education type for the marginalized and excluded people with essential purpose of recovery and social inclusion through work. Thus, it is intended to investigate the pedagogical proposal developed in the Seaman Apprentices Company, discussing the differences of training for children and youth destitute with regular public school education, in expansion at the time. Regarding Seamen Students School of Lisbon the proposal is to investigate the similarities with the institution of Sergipe, since both were intended to empower life through learning a craft. For this study, the following Brazilian documentary sources were selected : national and local legislation, reports of government (presidential and State messages ), public instruction regulations of Sergipe, newspapers, correspondences, and various crafts. And in Portugal was examined: laws, institution regulations, crafts, maps, inspection records and students certificates.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese apresenta como objeto de investigação histórica a formação de crianças e jovens nos fazeres de marinheiro desenvolvida na Companhia de Aprendizes Marinheiros de Sergipe e na Escola de Alunos Marinheiros de Lisboa. O objetivo é discutir que a proposta de educação da instituição visava não apenas à formação profissional para o suprimento da falta de mão de obra qualificada para os serviços navais, mas também à formação moral de crianças e jovens desvalidos como quesito de inserção social. Acresce a esta questão o desenvolvimento no século XIX do controle social por parte do Estado em detrimento da prática caritativa e filantrópica realizada por outras instituições da sociedade, verificando-se a emergência do assistencialismo público e o protagonismo do Estado na formação de crianças pobres para os quadros militares. As demarcações temporais referem-se à data de criação da Companhia de Aprendizes Sergipana em 1868 e ao momento de transição e reabertura de uma nova organização desta instituição em 1905, a Escola de Aprendizes Marinheiros de Sergipe. Este marco temporal contempla ainda a criação e extinção da Escola de Alunos Marinheiros de Lisboa, que funcionou de 1876 até 1895. Para situar historicamente a temática, realizou-se um estudo sobre o processo de formação da força de trabalho naval e sobre a instrução militar como alternativa de educação à criança desvalida. Como referência teórica de análise dos debates sobre a necessidade de moralização das crianças desvalidas pela aprendizagem de um ofício realizaram-se estudos sobre história da educação social, desenvolvidos por Julio Ruiz Berrio. De acordo com este autor, conforme a humanidade progrediu, houve também o aumento do número de marginalizados, entre eles o de crianças, e à medida que as estruturas sociais se fizeram mais complexas, aumentou a necessidade de uma educação social, ou seja, um tipo de educação destinada aos marginalizados e excluídos com finalidade essencial de recuperação e inclusão social pelo trabalho. Desse modo, pretende-se investigar a proposta pedagógica desenvolvida na Companhia de Aprendizes Marinheiros, problematizando as diferenças da formação destinada a crianças e jovens desamparados com a educação da escola pública regular, em expansão na época. Em relação à Escola de Alunos Marinheiros de Lisboa a proposta é investigar as similaridades com a instituição sergipana, já que ambas tinham como objetivo dar autonomia de vida através da aprendizagem de um ofício. Para isso, foram selecionadas e analisadas as seguintes fontes documentais brasileiras: legislação nacional e local, relatos de governo (mensagens presidenciais e estaduais), regulamentos da instrução pública de Sergipe, jornais, correspondências e ofícios diversos. E em Portugal examinaram-se: legislação, regulamentos da instituição, ofícios, mapas de inspeção, fichas e atestados dos alunos.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectTrabalhopt_BR
dc.subjectMarinhapt_BR
dc.subjectAssistênciapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectAprendizespt_BR
dc.subject.otherEducação  Historiapt_BR
dc.subject.otherAssistencia a menores pt_BR
dc.subject.otherMarinheirospt_BR
dc.subject.otherMenores  Emprego  Historiapt_BR
dc.subject.otherEducação para o trabalho pt_BR
dc.subject.otherEnsino profissional  História pt_BR
dc.subject.otherEducação navalpt_BR
dc.titleRecrutá-los jovens: a formação de aprendizes marinheiros em Sergipe e Lisboa (1868-1905)pt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_solyane_lima.pdf8.19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.