Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9AZH2C
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria da Conceicao F Reis Fonsecapt_BR
dc.contributor.advisor-co1Carmen de Jesus Dores Cavacopt_BR
dc.contributor.referee1Carmen de Jesus Dores Cavacopt_BR
dc.contributor.referee2Sônia Maria Claretopt_BR
dc.contributor.referee3Alexandrina Monteiropt_BR
dc.contributor.referee4Maria de Fatima Almeida Martinspt_BR
dc.contributor.referee5Maria Isabel Antunes Rochapt_BR
dc.creatorValdenice Leitao da Silvapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T18:27:16Z-
dc.date.available2019-08-09T18:27:16Z-
dc.date.issued2013-07-10pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9AZH2C-
dc.description.abstractThe presentwork is based on empirical data obtained from a research we have conducted on students in the Education ofYoung and Adult People (EJA) program, of ages ranging from 16 to 56 years old, who live in the rural region of Pernambuco in the town of Juá, to be more precise , and who work in the production of denim clothing. The object of this research has been toanalyze, in the practices of mathematical literacy teaching in the work, school, and daily activities of these students/workers, the resistance tactics to the dehumanizing actioneffected by work, educational, and social relations characterizedby exploitation and end exclusion. Such tacticscan be identified in mathematical literacy teaching practices which are permeated by attitudes of solidarity, of care, and of predisposition towards learning. In our theoretical foundation, we sought to establish a dialog between diverse fields: of EJA and of studies on mathematicalliteracy teaching; of the theories of Paulo Freire and of experiential formation, and of Rural Education and of Ethnomathematics.The methodology adopted is referenced upon an ethnographic framework which orients the procedures of fieldwork and analysis of empirical data. In this analysis, an effort has been made towards the understanding of the mathematical literacy teaching practices as communicative practices, by conformity to the manner in which the work, school, and daily practices in which the students/workers participate are defined and in which such practices are described by these students/workers practices to which social and tactical value is ascribed, as modes of thinking and living work, the appropriation of knowledge, andsocial relations.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho se vale de material empírico produzido numa investigação realizada com estudantes da Educação de Pessoas Jovens e Adultas (EJA), com idade compreendida entre 16 e 55 anos, moradores de uma região campesina pernambucana o Juá, e que trabalham nas facções de produção de roupas em jeans.Tal investigação objetivou analisar, em práticas de numeramento que se forjam nas atividades laborais, escolares e da vida cotidiana desses estudantes-trabalhadores, táticas de resistência à ação desumanizadora empreendida por relações de trabalho, educativas e de convivência marcadas pela exploração e pela exclusão. Essas táticas são identificadas nas práticas de numeramento que se deixam permear por atitudes de solidariedade, de cuidado e de disposição para a aprendizagem. Na fundamentação teórica, buscamos colocar em diálogo diversos campos: o da EJA e o dos estudos sobre numeramento; o das teorizações de Paulo Freire e o da formação experiencial; o da Educação do Campo e o da Etnomatemática. A metodologia adotada referenciou-se num marco etnográficoorientador dos procedimentos de trabalho de campo e da análise do material empírico. Nessa análise, procura-se compreender as práticas de numeramento como práticas discursivas, conformando-se no modo como são delineadas práticas laborais, escolares e cotidianas, das quais trabalhadores-estudantes participam ouque são por elas e eles narradas, e às quais se atribui valor social e tático, como modo de pensar e viver o trabalho, a apropriação do conhecimento e as relações sociais.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEtnomatemáticapt_BR
dc.subjectTáticaspt_BR
dc.subjectPráticas de numeramentopt_BR
dc.subjectEducação de Jovens e Adultospt_BR
dc.subjectEducação do campopt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação rural  pt_BR
dc.subject.otherEducação de adultos  pt_BR
dc.subject.otherEtnomatematicapt_BR
dc.titlePráticas de numeramento e táticas de resistência de estudantes camponeses da EJA, trabalhadores na indústria de confecçãopt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
valdenice_tese.pdf3.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.