Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9B9K46
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Hudson Fernandes Amaralpt_BR
dc.contributor.referee1Antonio Artur de Souzapt_BR
dc.creatorJuliana Fernandes Cardosopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T07:44:13Z-
dc.date.available2019-08-12T07:44:13Z-
dc.date.issued2012-08-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9B9K46-
dc.description.abstractThe article "The formation of expectations and their impact on subjective perception of the value of companies" (Dorow et al, 2009) reflected on the influence of human behavior in the evaluation of companies. The authors analyzed the conditions of uncertainty and subjective expectations that could have been transported to the projected cash flow and therefore affecting the perceived value of the companies. They concluded that the representativeness heuristic (Tversky and Kahneman, 1974) was incorporated to the expectations, affecting the projections made by individuals. Based on the studies conducted through this article, the present study aimed to validate their results and tried to identify what other bias could influence the professional when assessing a company. The aim of this study was to evaluate the expectations of an individual, these expectations generated according to their perceptions, in an environment of decision making under conditions of uncertainty, could influence the process of valuing companies. As a result, it became clear, both by proving the existence of the tendency to regain examples (representativeness bias) in the analyzed article, as the identification of the anchoring bias in the same context, it should takes a lot of attention and knowledge beyond traditional mathematical methods of assessment companies, such as discounted cash flow, for example, to evaluate a company.pt_BR
dc.description.resumoO artigo A formação de expectativas subjetivas e seus impactos na percepção do valor das empresas (DOROW et al, 2009) propôs uma reflexão sobre a influência do comportamento humano na avaliação de empresas. Os autores analisaram as condições de incertezas e as expectativas subjetivas que poderiam estar sendo transportadas para as projeções de fluxo de caixa e, por consequência, afetando o valor percebido das companhias. Concluiu-se então que a heurística da representatividade (TVERSKY e KAHNEMAN, 1974) foi incorporada às expectativas, afetando as projeções realizadas pelos indivíduos. Tendo como base os estudos realizados através deste artigo, o presente trabalho se propôs a validar seus resultados e buscou identificar qual outro viés poderia influenciar o profissional no momento da avaliação de uma empresa. O objetivo deste trabalho foi avaliar como as expectativas de um indivíduo, expectativas estas geradas de acordo com suas percepções, em um ambiente de decisão sob condição de incerteza, poderiam influenciar o processo de valoração de empresas. Como resultado, ficou evidente, tanto pela comprovação da existência da tendência para reaver exemplos (viés da representatividade) no artigo analisado, quanto pela identificação do viés da ancoragem no mesmo contexto, que é preciso muita atenção e conhecimentos além dos tradicionais métodos matemáticos de avaliação de empresas, como o fluxo de caixa descontado, por exemplo, para se avaliar uma empresa.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAvaliação de empresaspt_BR
dc.subjectFinanças comportamentaispt_BR
dc.subjectExpectativas subjetivaspt_BR
dc.subject.otherAdministraçãopt_BR
dc.titleFatores que influenciam as decisões sob condições de incerteza no processo de valoração de empresaspt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Gestão Estratégica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tcc_juliana_fernandes_cardoso.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.