Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9C4JD4
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Luiz Roberto Pinto Nazariopt_BR
dc.contributor.referee1Ernesto Anibal Ruizpt_BR
dc.contributor.referee2Guilherme Bryanpt_BR
dc.contributor.referee3Rafael de Luna Freirept_BR
dc.contributor.referee4Ana Lucia Menezes de Andradept_BR
dc.creatorMarcelo Enrique Lopez da Cunha Pereirapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T18:10:39Z-
dc.date.available2019-08-09T18:10:39Z-
dc.date.issued2013-01-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9C4JD4-
dc.description.abstractThe audiovisual succeeded throughout its history at giving tools to amateurs so they could experience the production of content, either to record ones life or in the making of movies. However, the very nature of film as mass media, and the proliferation and virtualization of formats and democratization of content production tools provided by the digital revolution masked even more the problems of the frailty of audiovisualsupport. It is understood by layers (or stages) the participation of the modern individual with the audiovisual medium: the collector, who keeps the productions so that they can come to future generations; and the prosumor, consumer and content producer, a new and asleep element of the conceptual point of view. This study follows the history of audiovisual media for domestic consumption and tries to understand the prosumor as an agent in the process of safeguarding the audiovisual memory.pt_BR
dc.description.resumoO audiovisual logrou ao longo de sua história dar ferramentas ao amador para que ele pudesse experimentar a produção de conteúdo, seja para registrar sua vida ou realizar seu filme. Porém, a própria natureza do filme enquanto mídia de massa, a multiplicação e virtualização dos formatos e a democratização das ferramentas deprodução de conteúdos propiciada pela chamada revolução digital camuflaram ainda mais os problemas da efemeridade do suporte audiovisual. Entende-se por camadas (ou estágios) a participação do indivíduo contemporâneo na relação com o meio audiovisual: o colecionador, que guarda as produções para que cheguem às geraçõesfuturas; e o prossumidor, consumidor e produtor de conteúdo, elemento novo e adormecido do ponto de vista conceitual. O estudo acompanha a evolução histórica da mídia audiovisual de consumo doméstico e tenta entender o prossumidor como agente no processo de salvaguarda da memória audiovisual.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistória do audiovisualpt_BR
dc.subjectVirtualidadept_BR
dc.subjectRestauraçãopt_BR
dc.subjectProssumidorpt_BR
dc.subjectMídia e multimídiapt_BR
dc.subjectObsolescência planejadapt_BR
dc.subjectNovas mídiaspt_BR
dc.subjectDigitalizaçãopt_BR
dc.subjectAudiovisualpt_BR
dc.subjectaudiovisuaispt_BR
dc.subjectPreservaçãopt_BR
dc.subjectNostalgiapt_BR
dc.subjectPocket Mediaspt_BR
dc.subjectMemória audiovisualpt_BR
dc.subjectSuportespt_BR
dc.subjectMercado audiovisual domésticopt_BR
dc.subjectWeb 20pt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectVídeopt_BR
dc.subject.otherMateriais audiovisuaispt_BR
dc.subject.otherMultimeiospt_BR
dc.subject.otherMateriais audiovisuais Conservaçãopt_BR
dc.subject.otherComunicação audiovisualpt_BR
dc.subject.otherCinemapt_BR
dc.subject.otherMultimídia (Arte)pt_BR
dc.titleProssumidores nostálgicos: reflexões sobre a obsolescência das mídias audiovisuaispt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_final_web.pdf9.62 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.