Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9C4JD4
Type: | Tese de Doutorado |
Title: | Prossumidores nostálgicos: reflexões sobre a obsolescência das mídias audiovisuais |
Authors: | Marcelo Enrique Lopez da Cunha Pereira |
First Advisor: | Luiz Roberto Pinto Nazario |
First Referee: | Ernesto Anibal Ruiz |
Second Referee: | Guilherme Bryan |
Third Referee: | Rafael de Luna Freire |
metadata.dc.contributor.referee4: | Ana Lucia Menezes de Andrade |
Abstract: | O audiovisual logrou ao longo de sua história dar ferramentas ao amador para que ele pudesse experimentar a produção de conteúdo, seja para registrar sua vida ou realizar seu filme. Porém, a própria natureza do filme enquanto mídia de massa, a multiplicação e virtualização dos formatos e a democratização das ferramentas deprodução de conteúdos propiciada pela chamada revolução digital camuflaram ainda mais os problemas da efemeridade do suporte audiovisual. Entende-se por camadas (ou estágios) a participação do indivíduo contemporâneo na relação com o meio audiovisual: o colecionador, que guarda as produções para que cheguem às geraçõesfuturas; e o prossumidor, consumidor e produtor de conteúdo, elemento novo e adormecido do ponto de vista conceitual. O estudo acompanha a evolução histórica da mídia audiovisual de consumo doméstico e tenta entender o prossumidor como agente no processo de salvaguarda da memória audiovisual. |
Abstract: | The audiovisual succeeded throughout its history at giving tools to amateurs so they could experience the production of content, either to record ones life or in the making of movies. However, the very nature of film as mass media, and the proliferation and virtualization of formats and democratization of content production tools provided by the digital revolution masked even more the problems of the frailty of audiovisualsupport. It is understood by layers (or stages) the participation of the modern individual with the audiovisual medium: the collector, who keeps the productions so that they can come to future generations; and the prosumor, consumer and content producer, a new and asleep element of the conceptual point of view. This study follows the history of audiovisual media for domestic consumption and tries to understand the prosumor as an agent in the process of safeguarding the audiovisual memory. |
Subject: | Materiais audiovisuais Multimeios Materiais audiovisuais Conservação Comunicação audiovisual Cinema Multimídia (Arte) |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9C4JD4 |
Issue Date: | 28-Jan-2013 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tese_final_web.pdf | 9.62 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.