Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9DFHSH
Type: Dissertação de Mestrado
Title: A influência do entorno familiar no desempenho comunicativo de crianças com síndrome de Down
Authors: Leticia Viana Pereira
First Advisor: Erika Maria Parlato-oliveira
First Referee: Sirley Alves da Silva Carvalho
Second Referee: Denise Brandão de Oliveira e Britto
Third Referee: Eduardo Araujo de Oliveira
Abstract: Introdução: A linguagem ocupa papel primordial no desenvolvimento infantil. A síndrome de Down (SD) como anormalidade genética, apresenta uma desordem intelectual que afeta o desenvolvimento da linguagem. Condições ambientais podem influenciar a aquisição da linguagem, moldando o desempenho do sujeito e tornando-o único em seu prognóstico. Objetivo: Realizar uma revisão da literatura para fornecer informações aos profissionais de saúde e da educação que lidam com crianças com SD. Métodos: A proposta partiu do delineamento de um estudo de natureza bibliográfica que aborda o desenvolvimento da linguagem em crianças com SD e fatores que influenciam nesse processo. Conclusão: Os estudos evidemnciam como a linguagem é essencial na vida de um sujeito e que ela possibilita à criança a aquisição de novos conhecimentos e a relação com o outro. Diante do exposto, devemos considerar a influência do meio ambiente no desenvolvimento da linguagem em crianças com SD.
Abstract: Introduction: The language occupies key role in child development. The Down Syndrome (DS) as a genetic abnormality, presents an intellectual disorder that affects languages development. Environmental conditions can influence the languages acquisition, shaping the subjects performance and turning his prognosis unique. Objective: The purpose of this article is to make a literature review in order to provide information to health and educational professionals dealing with children with DS. Methods: The proposal came from a bibliographical study that discusses the nature of language development in children with DS and factors that influence this process. Conclusion: This literature review made possible to recognize how language is essential in a subjects life and how it enables the child to obtain new knowledge and relationship with another. Therefore we need to consider the environments influence on the children with DS languages development.
Subject: Pessoas com deficiência
Desejabilidade social
Avaliação
Síndrome de Down
Terapia da linguagem
Comunicação
Relações familiares
Down, Sindrome de
Família
language: Português
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9DFHSH
Issue Date: 13-Dec-2012
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserte__o_apos_defesa_completa.pdf2.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.