Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9DTFG2
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Sergio Dias Cirinopt_BR
dc.contributor.referee1Tânia Maria Baibichpt_BR
dc.contributor.referee2Roberta Carvalho Romagnolipt_BR
dc.contributor.referee3Nadia Laguardia de Limapt_BR
dc.contributor.referee4Maria de Fatima Cardoso Gomespt_BR
dc.creatorMerie Bitar Moukacharpt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T20:37:54Z-
dc.date.available2019-08-09T20:37:54Z-
dc.date.issued2013-07-31pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9DTFG2-
dc.description.abstractThis research develops the thesis that a teacher's previous education in Psychology, stamps marks that influence their practice, the choice of objectives and decisions concerning the contents in the teaching of Educational Psychology in teaching license degree courses. The concept of clinical didactics hosted by Baibich (2003) is capital in the present investigation. Some questions guided the research process: What comes to be a clinical didactics? Would it constitute a teaching action that could answer the question of how we, as psychologists, can be teachers in the Teaching License Degree Courses, without running the risk of overdoing and playing the role of psychotherapists? Six Education Psychology teachers at the Education School (FaE) at the Federal University of Minas Gerais State (UFMG) were the research subjects. Observations were made in classrooms and each teacher was interviewed at two opportunities. For the second interview, we developed an analysis of the data obtained from the observations and from the first interview which was shared with the teachers. The results suggest that these teachers do practice, even though timidly, what we call clinical didactics, whereas they allow to come up psychological evidences in their teaching action, linking their previous training in psychology to the contents, objectives and practices in the school subject Educational Psychology. Didactics, here, is understood as a systematic reflection and the search for alternatives for the problems resulting from the teaching practice, but considering within the political sense; meanwhile clinic, is seen in its broadest sense, compared to the traditional clinical psychology model, which has been undergoing transformations, by experiences of reinvention and recreation of its expression. We believe that, by allowing psychological marks to be present in their teaching activities, educational psychology teachers, who are prone to consider it as a bridge discipline connecting Psychology and Education, influence, in different ways, the preparation of students - future teachers - to face the classroom, in the school of today's world.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa desenvolve a tese de que a formação anterior do(a) professor(a), em Psicologia, deixa marcas que influenciam suas práticas, a escolha dos objetivos e as decisões sobre os conteúdos no ensino de Psicologia da Educação nos cursos de Licenciatura. O conceito de didática clínica, apresentado por Baibich (2003) é central na presente investigação. Algumas perguntas nortearam o processo investigativo: O que vem a ser uma didática clínica? Configuraria uma ação docente que poderia responder à indagação de como podemos ser professores nas licenciaturas, sendo psicólogos, sem correr o risco de excessos e desempenhar papel de psicoterapeutas? Foram sujeitos da pesquisa seis professoras de Psicologia da Educação das Licenciaturas na FaE/UFMG. Realizamos observações em sala de aula e duas entrevistas com cada uma dessas professoras. Na segunda entrevista, foi desenvolvida uma análise compartilhada com as professoras, dos dados obtidos nas observações e na primeira entrevista. Os resultados indicam que essas professoras praticam, mesmo que ainda timidamente, o que denominamos didática clínica, ao deixarem aparecer as marcas psicológicas na sua ação docente, articulando a sua formação anterior, em Psicologia, aos conteúdos, objetivos e práticas na disciplina Psicologia da Educação. Didática aqui entendida, como reflexão sistemática e busca de alternativas para os problemas da prática pedagógica, mas considerando-a com o sentido político; clínica, aqui, no seu sentido ampliado, em relação ao modelo clínico tradicional da Psicologia, que vem passando por transformações, por experiências de reinvenção e de recriação de sua expressão. Acreditamos que ao deixar aparecer as marcas psicológicas na sua ação docente, os professores de Psicologia da Educação, tendendo a tratá-la como uma disciplina-ponte entre a Psicologia e a Educação, influenciam, de forma diferenciada, a preparação dos alunos, futuros professores, para o enfrentamento da sala de aula, na escola do mundo atual.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLicenciaturaspt_BR
dc.subjectDidática clínicapt_BR
dc.subjectPsicologia da educaçãopt_BR
dc.subjectFormação docentept_BR
dc.subject.otherProfessores universitários Prática de ensino pt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherPsicologia clinicapt_BR
dc.subject.otherPsicologia educacional  Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherProfessores universitarios  Formaçãopt_BR
dc.titlePsicologia da Educação nas licenciaturas: considerações sobre uma didática clínicapt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
psicologia_da_educa__o_nas_licenciaturas___merie_bitar_moukachar.pdf3.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.