Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9F5F7C
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Francisca Izabel Pereira Macielpt_BR
dc.contributor.advisor-co1Gladys Agmar Sa Rochapt_BR
dc.contributor.referee1Raquel Márcia Fontes Martinspt_BR
dc.contributor.referee2Isabel Cristina Alves da Silva Fradept_BR
dc.creatorJuliana Storino Pereira Costapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-12T08:48:05Z-
dc.date.available2019-08-12T08:48:05Z-
dc.date.issued2013-08-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9F5F7C-
dc.description.abstractThe aim of the research reported in this thesis was to analyze the learning process of written language by children in a municipal web where a project of in-service teacher development is in course. The questions that guided this research were: In situations where there is a collective effort and permanent action so that the students obtain satisfactory learning results, are there students who fail? In case there are, why do they fail? Thus, the purpose of this research was to verify the influence of the in-service teacher development project on students learning results. The methodology adopted was longitudinal analyses of the learning process of written language, having as a source the results of assessment through internal diagnostic tests, promoted by the municipal web itself, and external tests, created by state and national authorities, during the period between 2008 and 2011. Data analysis turned to the trajectory of students who got unsatisfactory results, in order to find the relationship between poor performance and teachers procedures, school features, and students cultural, socioeconomic and family status. Data demonstrated that students results are due to evasion and retention, and to conditions which lie outside school walls. However, data also showed that poor performance in the beginning of schooling was gradually overcome, leaving, at the end of the period studied, only a few students with persistence of bad performance.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa que se relata nesta dissertação teve por objetivo a análise do processo de aprendizagem da língua escrita por crianças de uma rede municipal em que se desenvolve um projeto de formação continuada de professores. A pergunta que orientou a pesquisa foi: Em situações em que há um empenho coletivo e uma atuação permanente para que os alunos obtenham resultados satisfatórios de aprendizagem, há alunos que fracassam? e se há, por que fracassam? Assim, o objetivo da pesquisa foi verificar a influência do projeto de formação continuada sobre os resultados dos alunos. A metodologia foi a análise longitudinal da aprendizagem da língua escrita pelas crianças, tendo como fonte os resultados de avaliações em provas diagnósticas promovidas pela própria rede municipal e provas externas, estaduais e nacionais, ao longo do período de 2008 a 2011. A análise dos dados voltou-se para a trajetória de alunos com resultados insatisfatórios, buscando-se as relações de baixo desempenho com a atuação dos professores, com as características das escolas e com as condições culturais, socioeconômicas e familiares dos alunos. Os dados evidenciaram que os resultados dos alunos se explicam por ocorrências de evasão e retenção, e por condições que extrapolam as paredes das escolas. No entanto, os dados evidenciaram também que o baixo desempenho no início da escolarização foi sendo superado ao longo dos anos, restando, ao final do período estudado, poucos alunos com persistência do mau desempenho.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAvaliação externapt_BR
dc.subjectAvaliação internapt_BR
dc.subjectFormação de redept_BR
dc.subject.otherAlfabetização  pt_BR
dc.subject.otherFracasso escolar  pt_BR
dc.subject.otherEscolas publicas  pt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherAvaliação educacionalpt_BR
dc.titleAlfabetização de crianças da Rede Municipal de Ensino do Município de Lagoa Santa MG: um estudo longitudinalpt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
disserta__o_juliana__1.pdf2.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.