Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9JLFQQ
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Cristina Maria de Castropt_BR
dc.contributor.referee1Renan Springer de Freitaspt_BR
dc.contributor.referee2Alexandre Antonio Cardosopt_BR
dc.creatorVitor Correa Aleixopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T10:52:27Z-
dc.date.available2019-08-14T10:52:27Z-
dc.date.issued2014-03-28pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9JLFQQ-
dc.description.abstractThis dissertation investigates the ruptures and continuities between the Brazilian religious syncretism and the Foursquare Church, emphasizes its theological principles, its foundational myth, its liberality in customs and its evangelists innovations. Also addresses to the repercussions of mass evangelism model launched by the Cruzada Nacional de Evangelização (1953) on emergence from the pluralistic and competitive religious marketplace in Brazil, emphasizing its reflections in the classical Pentecostal denominations and historic Protestant. Then, the analysis addresses the IEQ Templo dos Anjos, Pentecostal church located in Belo Horizonte, characterized by a hybrid theology, varied symbolic offering, large media investment, and a flexible organizational structure. The methodologies employed in field research were participant observation, document analysis, informal interviews and recording of testimonies. Thus, this case study identifies elements of religious life that contribute to the elucidation of how this Pentecostal agency regulates its numerous clients, divided between fixed and regular members and episodic and fluctuating members.pt_BR
dc.description.resumoEssa dissertação investiga as rupturas e continuidades entre o sincretismo religioso brasileiro e a Igreja do Evangelho Quadrangular, para isso, ressalta seus princípios teológicos, seu mito fundacional, sua liberalidade nos usos e costumes e suas inovações proselitistas. Também se dirige às repercussões do modelo de evangelismo de massa inaugurado pela Cruzada Nacional de Evangelização (1953) na emergência do mercado religioso pluralista e competitivo no Brasil, atentando para seus reflexos nas denominações pentecostais clássicas e protestantes históricas. Em seguida, o enfoque analítico se dirige para a IEQ Templo dos Anjos, igreja quadrangular localizada em Belo Horizonte, marcada por elaborações teológicas híbridas, por uma oferta simbólica diversificada, por um alto investimento em proselitismo midiático e por uma estrutura organizacional flexível. Os métodos investigativos empregados na pesquisa de campo foram: observação-participante, análise documental, entrevistas informais e coleta de testemunhos. Desse modo, por meio desse estudo de caso se identifica elementos da vida religiosa que contribuem para a elucidação de como essa agência pentecostal regula uma clientela numerosa, dividida entre adeptos fixos e regulares e adeptos episódicos e flutuantes.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectIgreja do Evangelho Quadrangularpt_BR
dc.subjectAdesão religiosapt_BR
dc.subjectPentecostais em Belo Horizontept_BR
dc.subjectRegulação institucionalpt_BR
dc.subjectPluralismo competitivopt_BR
dc.subject.otherSociologiapt_BR
dc.subject.otherIgreja do Evangelho Quadrangularpt_BR
dc.subject.otherReligiãopt_BR
dc.title"Deus faz, o Templo dos Anjos mostra": perfil eclesial e adesão religiosa na Igreja do Evangelho Quadrangular em Belo Horizontept_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vitor_aleixo___ppgs_ufmg_dissertacao_2014.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.