Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9KQQN7
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Rita Lages Rodrigues | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Melissa Etelvina Oliveira Rocha | pt_BR |
dc.creator | Gilmar Pereira Batista | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2019-08-14T09:11:39Z | - |
dc.date.available | 2019-08-14T09:11:39Z | - |
dc.date.issued | 2013-12-14 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9KQQN7 | - |
dc.description.abstract | In this work , we developed a research on the teaching of african - Brazilian visual art from the sculptural art of Mestre Didi , a Bahian artist- priest who produced works with a strong influence of religion in the African - matrix Candomblé . Considering the Law 10.639/2003 who decides on the compulsory teaching of Afro - Brazilian History and Culture in schools , this paper seeks to provide subsidy to the teacher to introduce the subject as well as a didactic sequence for the development of a research and production by the student . In addition , there is a discussion about the situation of the teaching of african - Brazilian art currently in school and what is " african - Brazilian art " as well as a presentation of the Master Didi , artist chosen to initiate this type of discipline as well as his work . This work was developed with the overall goal of knowing the visual culture of african - Brazilian culture and its potential so that we can build educational allowance for classes in visual arts with the main artist Mestre Didi . | pt_BR |
dc.description.resumo | No presente trabalho, desenvolveu-se uma pesquisa sobre o ensino de arte visual afro-brasileira a partir da arte escultórica de Mestre Didi, um artista-sacerdote baiano que produziu obras com forte influência da religião de matriz africana- o Candomblé. Levando em consideração a Lei 10.639/2003, que delibera sobre a obrigatoriedade do ensino da História e Cultura Afro-brasileiras nas escolas, o presente trabalho procura oferecer ao professor um subsídio para a introdução do assunto, bem como uma sequência didática para o desenvolvimento de um trabalho de pesquisa e produção por parte do aluno. Além disso, há uma discussão sobre a situação do ensino de arte afro-brasileira atualmente na escola e sobre o que seja arte afro-brasileira, bem como uma apresentação do Mestre Didi, artista escolhido para iniciar esse tipo de disciplina, bem como a sua obra. Este trabalho desenvolveu-se com o objetivo geral de se conhecer a cultura visual da cultura afro-brasileira e a sua potencialidade para que se possa construir subsídio didático para aulas de artes visuais tendo como artista principal Mestre Didi. | pt_BR |
dc.language | Português | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Arte visual | pt_BR |
dc.subject | Mestre Didi | pt_BR |
dc.subject | Lei 10639/03 | pt_BR |
dc.subject | Ensino de arte Visual afro-brasileira | pt_BR |
dc.subject.other | Artes | pt_BR |
dc.title | Ensino de Artes Visuais com foco na cultura visual da arte afro-brasileira a partir da arte de Mestre Didi | pt_BR |
dc.type | Monografias de Especialização | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
especializa__o_de_ensino_em_artes_visuais_monografia_gilmar_pereira__batista_polo_itabira_27_03_20.pdf | 640.94 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.