Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9L2NMM
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Amanda Marcia dos Santos Reinaldopt_BR
dc.contributor.referee1Selme Silqueira de Matospt_BR
dc.creatorFlávio Goulart de Araújopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-10T10:35:00Z-
dc.date.available2019-08-10T10:35:00Z-
dc.date.issued2013-11-08pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9L2NMM-
dc.description.abstractTraining for teachers presents itself as a challenge for nurses, with a view to teaching practices. The growth in the number of nursing schools, both at a technical level as on graduation, teaching became an important field of work for nursing professionals, even if they have not received adequate training for teaching, which is shown as a problem and achallenge to be overcome by these schools. The aim of this study is an integrative review of graduating nurse teachers. This is an integrative review study. For reference, the LILACS and SciELO databases were consulted for the descriptors: nursing, teaching, nurse teachers. Theresults were observed in four themes: Education, training and competence; Pedagogical practice; Working conditions and Positive and negative aspects in the practice of the nurse teacher. Thus, it was found that nurses need training in the teaching sphere in order to buildtechnical and scientific knowledge, and social and political values that will enable their teaching activities.pt_BR
dc.description.resumoA formação para a docência se apresenta como um desafio para os enfermeiros, com vistas às práticas pedagógicas. O crescimento do número de escolas de enfermagem tanto de nível técnico profissionalizante quanto em graduação, transformou a docência em um importante campo de trabalho para os profissionais de enfermagem, mesmo que estes não tenham recebido uma formação adequada para a docência o que se apresenta como um problema e um desafio a ser vencido por estas escolas. O objetivo do presente estudo é realizar uma revisão integrativa sobre a formação do enfermeiro docente. Trata-se de um estudo de revisão integrativa. Foram utilizados artigos das bases de dados LILACS e SCIELO a partir dos descritores: enfermagem, docência, enfermeiro docente. Por meio dos resultados obtidosobservaram-se quatro temáticas: Formação, capacitação e competência; Prática pedagógica; Condições de trabalho e Aspectos positivos e negativos na prática do enfermeiro docente. Com isso, constatou-se que o enfermeiro precisa de capacitação na esfera docente no sentidode construir conhecimento técnico e científico, e valores sociais e políticos que possibilitem sua ação docentept_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEnfermagempt_BR
dc.subjectDocênciapt_BR
dc.subjectEnfermeiro docentept_BR
dc.subject.otherEducação em enfermagempt_BR
dc.subject.otherCapacitação profissionalpt_BR
dc.titleEnfermeiro docente e a prática educativapt_BR
dc.typeMonografias de Especializaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Form. Ped. Ed. Prof. Área Saúde: enf EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fl_vio_goulart_de_ara_jo.pdf164.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.