Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9LNHCP
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Bruno Pinheiro Wanderley Reispt_BR
dc.contributor.advisor-co1Dawisson Elvécio Belém Lopespt_BR
dc.contributor.referee1Manoel Leonardo Wanderley Duarte Santospt_BR
dc.contributor.referee2Antonio Fernando Mitre Canahuatipt_BR
dc.contributor.referee3Eugenio Pacelli Lazzarotti Diniz Costapt_BR
dc.contributor.referee4Monica Herzpt_BR
dc.creatorMariana Pimenta Oliveira Baccarinipt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T06:36:30Z-
dc.date.available2019-08-14T06:36:30Z-
dc.date.issued2014-05-19pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9LNHCP-
dc.description.abstractThe reform of the Security Council of the United Nations is today one of the main issues discussed by the United Nations as a result of questions about the legitimacy and representativeness of the body. However, theorists and scholars have debated the issue more from the logic of the actors, their interests and negotiations than from the institutional logic, which limits the understanding of the problem. This study seeks to fill this gap by reconstructing the history of the organization and reform, since the League of Nations, in order to demonstrate how the institutional reform is an essential and permanent part of an institution, and not something conjunctural. Thus, the reform of the Security Council constitutes an institutional process that suffered a historical lock in at the time of the Charter of the United Nations creation, based on the establishment of the veto power of the permanent members of the Security Council and other rules to change the composition of the body. This historical lock in determined, in its turn, a path dependence of the subsequent attempts to reform the decision-making process of the Security Council, preventing substantive changes, as demonstrated in the reform of 1963/1965 and in the unsuccessful negotiations that started with the end of the Cold War. We conclude by arguing that, given the difficulty of formally reform the Security Council, we must focus on the informal institutions that emerged and are emerging to complement, substitute, accommodate or compete with the formal institutions, given that they can lessen the effects of the historical lock in and make possible a informal reform in the body that would ensure greater stability.pt_BR
dc.description.resumoA reforma do Conselho de Segurança das Nações Unidas se constitui hoje em um dos principais temas debatidos pela Organização das Nações Unidas em decorrência dos questionamentos acerca da legitimidade e representatividade do órgão. Entretanto, teóricos e estudiosos do assunto debatem o tema mais a partir da lógica dos atores, seus interesses e negociações do que da lógica institucional, o que limita a compreensão do problema. Este estudo busca preencher esta lacuna, reconstruindo a história da organização e da reforma, desde a Sociedade das Nações, de forma a demonstrar como a reforma institucional é uma parte fundamental e permanente de uma instituição, e não algo conjuntural. Assim, a reforma do Conselho de Segurança constitui um processo institucional que sofreu um lock in histórico no momento da criação da Carta das Nações Unidas, tendo por base o estabelecimento do poder de veto dos membros permanentes do Conselho de Segurança e as demais regras para alteração da composição do órgão. Este lock in histórico determinou, por sua vez, uma trajetória dependente das posteriores tentativas de reforma do processo decisório do Conselho de Segurança, inviabilizando alterações substantivas, fato demonstrado na reforma de 1963/1965 e nas frustradas negociações iniciadas com o fim da Guerra Fria. Conclui-se argumentando que, dada a dificuldade de se reformar formalmente o Conselho de Segurança, devemos nos focar nas instituições informais que emergiram e emergem em caráter complementar, substitutivo, acomodatício ou competitivo às instituições formais, tendo em vista que podem diminuir os efeitos do lock in histórico e possibilitar uma reforma informal no órgão, o que garantiria maior estabilidade.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInstituições informaispt_BR
dc.subjectReforma do Processo de Tomada de Decisãopt_BR
dc.subjectConselho de Segurança das Nações Unidaspt_BR
dc.subject.otherNações Unidas b Conselho de Segurançapt_BR
dc.subject.otherCiência políticapt_BR
dc.subject.otherReçaões internacionaispt_BR
dc.titleA reforma do conselho de segurança das Nações Unidas: uma questão institucionalpt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mariana_baccarini__tese_vers_o_final.pdf1.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.