Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9M2GQL
Type: | Dissertação de Mestrado |
Title: | Sensibilidade e agência: reverberações entre corpos sonoros no mundo Tikm'n-Maxakali |
Authors: | Jose Ricardo Jamal Junior |
First Advisor: | Rosangela Pereira de Tugny |
First Referee: | Elsje Maria Lagrou |
Second Referee: | Ruben Caixeta Queiroz |
Third Referee: | Rogerio Vasconcelos Barbosa |
metadata.dc.contributor.referee4: | Toninho Maxakali |
Abstract: | Este trabalho tem por objetivo entender como são considerados pelos Tikm'n/Maxakali, índios habitantes do extremo nordeste de Minas Gerais, alguns dos eventos sonoros que têm lugar em suas aldeias. A partir de dados etnográficos, bem como de mitos coletados por outros pesquisadores, observou-se que aquilo que, inicialmente, denominava-se por instrumentos de música, não se prestou bem a ser pensado enquanto objetos passivos conforme se tem feito no âmbito de certas organologias. Ao contrário, a produção sonora nesse contexto aciona transformações, por vezes em um nível cósmico. A fim de esboçar breves comparações, essas informações foram ainda cotejadas com indicações de Lévi-Strauss, constantes em Do Mel às Cinzas e relativas aos eventos sonoros do mundo ameríndio, sobretudo aqueles apresentados nas narrativas mitológicas, e com outras etnografias. Por fim, considerou-se que não há, aqui, objetos, mas sim corpos, tendo em vista a qualidade agentiva que pareceu caracterizá-los. São corpos sonoros em si, mas que ecoam, também, o som de outros corpos. São corpos múltiplos. |
Abstract: | This study aims to understand how are considered by the Tikm'n/Maxakali, indians inhabitants of extreme northeast of Minas Gerais, some of the sound events that take place in their villages. From ethnographic data as well as myths collected by other researchers, it has been found that what inicially was called by musical instruments, did not lend itself well to be thought of as passive objects as has been done in the context of certain organologies. Rather, the sound production in the context studied operates transformations, sometimes in a cosmic level. In order to sketch brief comparisons, these informations were colatted with Lévi- Strauss' indications, which are in From Honey to Ashes and that are linked with the sound events concerning the amerindian world, especially those presented in mythological narratives, and with other ethnographies. Finally, it was considered that there aren't, here, objects, but rather bodies, in view of the agentive quality that seemed to characterize them. They are, themselves, sonorous bodies, but that also echo the sound of other bodies. They are multiples bodies. |
Subject: | Musica Índios Maxakali Música Etnomusicologia |
language: | Português |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9M2GQL |
Issue Date: | 5-Nov-2012 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
jamal_junior_disserta_ao.pdf | 32.11 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.