Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9M2NNY
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Maria Lucia Castanheirapt_BR
dc.contributor.referee1Roxane Helena Rodrigues Rojopt_BR
dc.contributor.referee2Amauri Carlos Ferreirapt_BR
dc.contributor.referee3Delaine Cafiero Bicalhopt_BR
dc.contributor.referee4Eliana Amarante de Mendonca Mendespt_BR
dc.creatorSuzana dos Santos Gomespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-14T00:43:16Z-
dc.date.available2019-08-14T00:43:16Z-
dc.date.issued2010-03-08pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9M2NNY-
dc.description.abstractThis doctoral dissertation presents the results of the analysis of reading practices of teachers of Portuguese, English, Arts, Geography, History, Science and Mathematics at two local public secondary schools. 1 examined the extent to which discursive practices adopted by teachers influenced the development of reading skills in temis of understanding, assessment, and replication of the text. The primary guidelines for this research were Bakhtin's theories of enunciation and speech genres (1929, 1952-1953/1979), the theoretical framework of Vygotsky (1930,1934,1935) on human development, learning and mediation; and the postulates of Heath (1982,1983), Street (1984, 1993, 1995) and Barton & Hamilton (1998. 2000) on literacy. The research was developed on the basis of interactional ethnography and considered the contributions of Castanheira, Crawford, Dixon & Green (2001). In theanalysis, I observed the types of discourse used in the classroom, the ways of reading and the mediating role of the teacher in the discursive practices among students in order to identify evidence of the reading skills taught / learned in the classroom. The results showed the limitsand possibilities of school literacy, reaffimied the urgency of teacher education in the field of literacy and discourse genre in order to create both a school reading project undertaken by all areas of knowledge and the demand for greater investment in public policies to encouragereading in the school context and out of school.pt_BR
dc.description.resumoNesta pesquisa, apresenta-se o resultado da análise das práticas de leitura de professores de Português, Inglês, Educação Artística, Geografia, História, Ciências e Matemática na segunda fase do Ensino Fundamental, em duas escolas da rede pública municipal. Investigou-se em que medida as práticas discursivas adotadas pelos professores influenciaram no desenvolvimento das capacidades leitora de compreensão e das capacidades de apreciação e réplica do leitor em relação ao texto. Adotou-se como fundamentos a Teoria da Enunciação e dos Gêneros de Discurso de Bakhtin e seu Círculo (1929, 1952-1953, 1979), o arcabouço teórico de Vygostky (1930, 1934-1935) sobre o desenvolvimento humano, aprendizagem e mediação, como também os postulados de Heath (1982-1983), Street (1984, 1993, 1995); Barton e Hamilton (1998, 2000) sobre letramentos. O trabalho foi desenvolvido com base na etnografia interacional e consideradas as contribuições de Castanheira, Crawford, Dixon e Green (2001). Na análise, foram verificados os gêneros do discurso em circulação nas aulas, os modos de leitura e a mediação do professor nas práticas discursivas entre os alunos, identificando, no discurso em sala de aula, evidências das capacidades leitoras ensinadas/apreendidas. Os resultados apontaram os limites e as possibilidades do letramento escolar, bem como reafirmaram a emergência da fomiação de professores no campo do letramento e dos gêneros do discurso, tendo em vista a criação, no âmbito da escola, de um projeto de leitura assumido por todas as áreas do conhecimento e a demanda por maiores investimentos nas políticas públicas de incentivo à leitura no contexto escolar e extraescolar.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectEtnografiapt_BR
dc.subjectlinguagempt_BR
dc.subjectGêneros do discursopt_BR
dc.subjectCapacidades dept_BR
dc.subjectLetramentospt_BR
dc.subject.otherCapacidade de aprendizagempt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherLinguagem Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEtnologiapt_BR
dc.titleLimites e possibilidades do letramento escolar: um estudo etnográfico das práticas de leitura e das capacidades de linguagem nas disciplinas curricularespt_BR
dc.typeTese de Doutoradopt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_suzanadossantosgomes.pdf19.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.