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dc.contributor.advisor1Marlusa Goslingpt_BR
dc.contributor.referee1Ricardo Silveira Martinspt_BR
dc.contributor.referee2Simone Cristina Duflothpt_BR
dc.creatorRodrigo Diniz Larapt_BR
dc.date.accessioned2019-08-09T14:53:43Z-
dc.date.available2019-08-09T14:53:43Z-
dc.date.issued2014-03-20pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9M5KTH-
dc.description.abstractThe evolution of the movement known as New Public Management has increased pressure on state bureaucracies to analyze the citizens as customers. In recent years, the measures implemented by governments to make the administration more focused on the citizens contemplated specific and non-integrated actions to improve quality, efficiency and accessibility of the services offered. In this context, the research aims to propose a model for the management of the relationship between citizens and government in the process of providing public services, based on factors of the Relationship Marketing, that are considered essential by the public officials and by the general public. The method used consisted of an exploratory-descriptive research with a mixed approach. First, a qualitative phase was consisted of interviews with 11 managers of public service responsible for the different channels of providing services to the citizens of the State of Minas Gerais, with the objective of identifying key factors in their perception. Based on the methodology of Grounded Theory and on content analysis supported by Atlas TI software, the following key factors were identified as the ones to be included in the model: Individualized service; Basis of personal information of citizens; Identification of the needs of citizens; Standardization; and Strategy for offering service to citizens. Later, during the quantitative phase, 354 citizens who used a service unit of the government completed a questionnaire survey. In the citizens view, from an Exploratory Factor Analysis, the following important dimensions to enhance their relationship with the government were identified: Monitoring of service; Consolidation of service channels; Employees; Way of attendance; Rewards; and Diversification of the service channels. Based on the Structural Equation Modeling supported by SmartPLS software, it was identified that the dimensions "Rewards" and "Staff service" showed statistically significant relationship with the formative construct "Ombudsman". Finally, the model of citizen relationship management generated groups the factors identified in seven broad areas that are interrelated: "Strategy", "Information Management", "Multichannel Integration", "Relationship Programs", "Structure", "Information Technology" and "Performance Evaluation".pt_BR
dc.description.resumoA evolução do movimento da Nova Gestão Pública aumentou a pressão sobre as burocracias estatais no sentido de analisar os cidadãos como clientes. Nos últimos anos, as medidas implementadas pelos governos para tornar a administração mais focada no cidadão contemplaram ações pontuais e não integradas de melhoria na qualidade, na eficiência e na acessibilidade do atendimento aos cidadãos e na prestação dos serviços públicos. Nesse contexto, a pesquisa tem como objetivo propor um modelo de gestão da relação entre os cidadãos e a administração pública no processo de prestação de serviços públicos baseado em fatores do Marketing de Relacionamento, que, na percepção dos gestores públicos e dos próprios cidadãos, são considerados essenciais. O método adotado consistiu em uma pesquisa exploratório-descritiva, com uma abordagem mista. Primeiramente, uma fase qualitativa conduziu entrevistas com 11 gestores públicos responsáveis pelos canais de atendimento ao cidadão do Governo do Estado de Minas Gerais para identificar os fatores essenciais na percepção desse público. Com base na metodologia de Grounded Theory e na análise de conteúdo suportado pelo software Atlas TI, identificaram-se os seguintes fatores principais que devem constar no modelo: Atendimento individualizado; Base de informações pessoais do cidadão; Identificação das necessidades do cidadão; Padronização; e Estratégia de atendimento ao cidadão. Posteriormente, durante a fase quantitativa, 354 cidadãos que utilizaram uma unidade de atendimento do governo mineiro preencheram um questionário da pesquisa. Na visão dos cidadãos, a partir de uma Análise Fatorial Exploratória, identificaram-se as seguintes dimensões importantes para aprimorar o seu relacionamento com o governo: Acompanhamento da prestação do serviço; Consolidação dos canais de atendimento; Funcionários de atendimento; Forma de Atendimento; Recompensas; e Diversificação dos canais de atendimento. A partir da Modelagem de Equações Estruturais suportada pelo software SmartPLS identificou-se que os construtos "Recompensas" e "Funcionários de atendimento" apresentaram relação de relevância estatística com o construto formativo "Ouvidoria". Por fim, o modelo de gestão de relacionamento com o cidadão gerado agrupa os fatores identificados em sete grandes áreas que se inter-relacionam: "Estratégia"; "Gestão da Informação"; "Integração Multicanal"; "Programas de Relacionamento"; "Estrutura"; "Tecnologia da Informação" e "Avaliação de Desempenho".pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCzRMpt_BR
dc.subjectGestão de relacionamento com os cidadãospt_BR
dc.subjectMarketing de relacionamentopt_BR
dc.subjectCidadão-clientept_BR
dc.subject.otherAdministração públicapt_BR
dc.subject.otherMarketing de relacionamentopt_BR
dc.titleMarketing de relacionamento no setor público: um modelo de gestão da relação entre os cidadãos e a administração públicapt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
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