Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9NCL46
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Roberto Eustaaquio dos Santospt_BR
dc.creatorFrancielle Evelyn Mendes Gomespt_BR
dc.date.accessioned2019-08-11T01:35:04Z-
dc.date.available2019-08-11T01:35:04Z-
dc.date.issued2014-07-14pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9NCL46-
dc.description.abstractThe crisis of Fordism, in the second half of the twentieth century, boosted the current phase of financial capitalism based on the dissemination of the idea of globalization, supported by scientific and technological advances, and the strengthening of the neoliberal paradigm. These transformations generate impacts in urban planning system of large cities, making emerge the new strategic planning model supported the global competition between cities for investment and resources by consolidating a strong and attractive image. This contemporary capitalism, when faced with cultural elements as potential authentic and special products related to a particular place, creates forms of monopoly rent as strategic possibilities explored by the new planning model. The city of Rio de Janeiro, to become competitive, investing in strengthening a distinct identity. The Rio slums have always been part of an imaginary, before related to dirty, ugly, poor and therefore undesirable. Today they are accepted as part of patrimony of Rio and are represented as ghetto of their own culture and therefore valued, in addition to contain urban poverty, drug traffic and violence, recurrent elements in the conception of a Third World scenario. Therefore, the Rio slums are authentic and original. So, they are commodities. The objective of this work is to analyze the role of large urban mobility equipment installed in three Rio slums in the consolidation of an alternative and suitable tourism market for the transformation of the slums at cultural element and the conception of a global robust image of the city of Rio de Janeiro.pt_BR
dc.description.resumoA crise do fordismo, ocorrida na segunda metade do século XX, impulsionou a atual fase do capitalismo financeiro baseada na disseminação da ideia de globalização, justificada por avanços tecnológicos e científicos, e no fortalecimento do paradigma neoliberal. Essas transformações geram impactos no sistema de planejamento urbano das grandes cidades, fazendo despontar o novo modelo de planejamento estratégico apoiado na competitividade global entre cidades por investimentos e recursos através da consolidação de uma imagem forte e atrativa. Esse capitalismo contemporâneo, ao encarar elementos culturais como potenciais produtos autênticos e exclusivos vinculados a uma determinado lugar, cria formas de renda de monopólio exploradas como possibilidades estratégicas pelo novo modelo de planejamento. A cidade do Rio de Janeiro, para se tornar competitiva, investe no fortalecimento de uma identidade distinta. As favelas cariocas sempre fizeram parte de um imaginário, antes relacionado ao sujo, feio, pobre e, portanto, indesejável. Hoje elas são aceitas como parte do patrimônio carioca e são representadas como guetos de uma cultura própria e, portanto, valorizada, além de abrigarem a pobreza urbana, o tráfico de drogas e a violência, elementos recorrentes na concepção de um cenário do Terceiro Mundo. Portanto, a favela é autêntica e original. Logo, é passível de ser mercantilizada. O objetivo deste trabalho é analisar o impacto dos grande equipamentos de mobilidade urbana instalados em três favelas cariocas na consolidação de um mercado turístico alternativo e adequado à transformação da favela em elemento cultural e à concepção de uma imagem globalmente robusta da cidade do Rio de Janeiro.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProduto culturalpt_BR
dc.subjectGlobalizaçãopt_BR
dc.subjectRio de Janeiropt_BR
dc.subjectPlanejamento urbano estratégicopt_BR
dc.subjectFavelapt_BR
dc.subject.otherPlanejamento urbano Obras populares Rio de Janeiro (RJ)pt_BR
dc.subject.otherFavelas Planejamento Rio de Janeiro (RJ)pt_BR
dc.subject.otherPlanejamento estratégico Rio de Janeiro (RJ)pt_BR
dc.subject.otherGlobalização Aspectos sociaispt_BR
dc.subject.otherTurismo culturalpt_BR
dc.titleA "reinvenção" da favela urbanização de favelas na era do marketing urbano: o caso do Rio de Janeiropt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mendes_gomes__francielle_a_reinven__o_da_favela.pdf78.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.