Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9NSJ4S
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carlos Antonio Leite Brandaopt_BR
dc.contributor.advisor-co1Newton Bignotto de Souzapt_BR
dc.contributor.referee1Helton Machado Adversept_BR
dc.contributor.referee2Luzia Gontijo Rodriguespt_BR
dc.creatorPatricia Gomes de Azevedopt_BR
dc.date.accessioned2019-08-13T12:24:59Z-
dc.date.available2019-08-13T12:24:59Z-
dc.date.issued2005-08-26pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9NSJ4S-
dc.description.abstractThis study has as its object the work of Leon Battista Alberti, an Italian humanist who lived in century XV, and considered by some as one of the pioneers authors to systematize, in his treadses, the art in the modern era. The intention is to establish the relation between art and action in his thoughts through the reading two of his texts: De Pictura e I Libri DellaFamiglia, where the analysis will focus on how the author builds his reflection about art, founding it in science and ethics, and valuing art not only by its connection with beaut)' but else binding art to the history the one that figures and represents itself and mainly that one concerned to educate the citizens. In this horizon, the concepts of action and historyappear as the major elements to articulate the Albertian thought and the perspective, spatial or temporal, which projected in life and in painting will serve as tool to illustrate Alberti's forma mentis. The aim is show, in Alberti, the art is not ncit/ira, but action. In the same sense asthe virtue, the art is a construction that solved in "real" reaches the soul and changes the world, combating against a narcissist life st}'le towards building a happier world.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo tem por objeto a obra de Ixon Battista Alberti, humanista italiano que viveu no século XV, autor daqueles que são considerados por alguns os primeiros tratados a sistematizarem a arte na era moderna. O que se buscará esclarecer é a relação entre a arte e aação no seu pensamento, através da leitura de dois dos seus textos: De Pictura e I Libri Della Famiglia, com a finalidade de perceber como o autor constrói sua reflexão sobre a arte, fundando-a na ciência e na ética, atribuindo o seu valor não por sua ligação com o belo, mas sim com a história não apenas aquela que se figura e se representa mas sobretudo aquela com a qual se pretende educar o cidadão. Nesse horizonte, os conceitos de ação e história surgem como os grandes articuladores do pensamento albertiano, e a perspectiva, seja espacial ou temporal, projetada na vida ou na pintura, servirá como ferramenta para ilustrar a forma mentis de Alberti. O intento é mostrar que, em Alberti, a arte não se refere ã naturci, mas mas à ação. Como avirtude, a arte é uma construção que, equacionada no "real" alcança a alma e modifica o mundo, combatendo um modo de vida narcísico e estético em prol de construir um mundo compartilhado, melhor e mais feliz.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFilosofiapt_BR
dc.subject.otherAlberti, Leone Battista, 1404-1472pt_BR
dc.subject.otherFilosofiapt_BR
dc.subject.otherArte Filosofiapt_BR
dc.titleArte e ação em Albertipt_BR
dc.typeDissertação de Mestradopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dissertacao_patriciagomesdeazevedo.pdf13.29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.